تحلیل میدانی کاربرد دستورالعملهای تمرکز توجه توسط مربیان در تمرینات تنیس | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 5، دوره 17، شماره 61، پاییز 1404، صفحه 87-104 اصل مقاله (629.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.17559.2197 | ||
| نویسندگان | ||
| حمـید صالحی* 1؛ زهرا خلجی2؛ زهرا محمدی3 | ||
| 1دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. | ||
| 2پژوهشگر پسادکتری رفتار حرکتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران | ||
| 3دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی ورزش، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران. | ||
| چکیده | ||
| تحقیقات پیشین نشان دادهاند که دستورالعملهای تمرکز توجه بیرونی نسبت به درونی، مزایای بیشتری برای عملکرد و یادگیری حرکتی دارند، اما اطلاعات درمورد نشانههای کلامی ویژهای که مربیان در تمرینات استفاده میکنند، محدود است. این تحقیق با هدف رفع این خلأ، به تحلیل فراوانی انواع دستورالعملهای توجهی که به بازیکنان در سطوح مهارتی مختلف ارائه میشود، پرداخت. دادهها از پنج مربی تنیس (میانگین تجربه مربیگری = ۶1/۱ ± 83/6 سال) طی 473 جلسه تمرین با 36 بازیکن (میانگین سن = 18/9 ± 08/23 سال) در سه سطح مهارتی (نوآموز، ماهر و پیشرفته) جمعآوری شد. دستورالعملها به سه دسته تمرکز توجه درونی، بیرونی و کلی تقسیمبندی و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بیشتر دستورالعملها از نوع توجه بیرونی (56/46 درصد)، سپس درونی (47/44 درصد) و کمتر از توجه کلی (97/8 درصد) بودند. تحلیل مدلهای آمیخته برای اندازههای تکراری نشان داد که نوآموزان بیشتر نشانههای توجه درونی دریافت کردند؛ در حالی که بازیکنان ماهر و پیشرفته بیشتر به توجه بیرونی هدایت شدند. این نتایج نشان میدهد که ویژگیهای ذاتی تنیس، مانند استفاده از راکت (ابزار خارجی) و هدایت توپ به نواحی زمین (اهداف محیطی)، مربیان را به استفاده بیشتر از توجه بیرونی برای بازیکنان ماهر ترغیب میکند؛ در حالی که برای نوآموزان توجه درونی ارجحیت دارد. به طور کلی، یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که حتی تغییرات واژگانیِ بهظاهر جزئی در نحوه ارائه نشانههای توجه میتواند به شکل معناداری عملکرد بسیاری از مهارتهای ورزشی ازجمله تنیس را بهبود بخشد و فرایند یادگیری حرکتی را بهینه کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرکز توجه بیرونی، تمرکز توجه درونی، تنیس خاکی، دستورالعملهای کلامی، یادگیری حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 460 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,295,697 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,654 |