مقایسۀ ذهنآگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 12، 1394، صفحه 98-85 اصل مقاله (170.23 K) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
مریم لطفی* 1؛ جلال دهقانی زاده1؛ حسن محمدزاده2 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه ارومیه | ||
2دانشیار دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ ذهنآگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه میباشد. نمونۀ این پژوهش که از نوع علی ـ مقایسهای است، از بین دانشجویان رشتۀ تربیتبدنی و دیگر رشتههای علوم انسانی بهصورت هدفمند انتخاب شد که شامل 40 نفر دانشجوی تربیتبدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی (در هر گروه 20 دختر و 20 پسر) بود. برای سنجش ذهنآگاهی از پرسشنامۀ مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی و حافظةکاری از نرم افزار حافظۀ فعال استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که از لحاظ جنسیت و فعالبودن، تفاوت معناداری در متغیر حافظة کاری و خردهمقیاس تمرکزگری وجود ندارد. همچنین، مشخص شد که دانشجویان فعال در متغیر ذهنآگاهی در خردهمقیاسهای مشاهدهگری و توصیفگری برتر بودند. در خردهمقیاس توجه به امور و پذیرشگری نیز تفاوت معناداری از لحاظ جنسیت مشاهده شد؛ بنابراین، لازم است جهت آگاهی افراد از ذهنآگاهی، برنامههای ویژهای طراحی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ حافظۀ کاری؛ دانشجویان فعال و غیرفعال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,029 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,829,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,318,240 |