مقایسۀ ذهنآگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 12، 1394، صفحه 98-85 اصل مقاله (170.23 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| مریم لطفی* 1؛ جلال دهقانی زاده1؛ حسن محمدزاده2 | ||
| 1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه ارومیه | ||
| 2دانشیار دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ ذهنآگاهی و حافظة کاری دانشجویان فعال و غیرفعال دانشگاه ارومیه میباشد. نمونۀ این پژوهش که از نوع علی ـ مقایسهای است، از بین دانشجویان رشتۀ تربیتبدنی و دیگر رشتههای علوم انسانی بهصورت هدفمند انتخاب شد که شامل 40 نفر دانشجوی تربیتبدنی و 40 نفر دانشجوی علوم انسانی (در هر گروه 20 دختر و 20 پسر) بود. برای سنجش ذهنآگاهی از پرسشنامۀ مهارتهای ذهنآگاهی کنتاکی و حافظةکاری از نرم افزار حافظۀ فعال استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که از لحاظ جنسیت و فعالبودن، تفاوت معناداری در متغیر حافظة کاری و خردهمقیاس تمرکزگری وجود ندارد. همچنین، مشخص شد که دانشجویان فعال در متغیر ذهنآگاهی در خردهمقیاسهای مشاهدهگری و توصیفگری برتر بودند. در خردهمقیاس توجه به امور و پذیرشگری نیز تفاوت معناداری از لحاظ جنسیت مشاهده شد؛ بنابراین، لازم است جهت آگاهی افراد از ذهنآگاهی، برنامههای ویژهای طراحی گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ذهنآگاهی؛ حافظۀ کاری؛ دانشجویان فعال و غیرفعال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,051 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,181 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,122,168 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,441,744 |