تأثیر بازی و تمرین هدفمند بر عملکرد مهارتهای حرکتی پایه منتخب کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 17، شماره 61، پاییز 1404، صفحه 67-86 اصل مقاله (587.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2025.16795.2160 | ||
| نویسندگان | ||
| داریوش خواجوی* 1؛ محمد محمودی2 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک؛ اراک، ایران | ||
| 2گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، تأثیر بازی و تمرین هدفمند بر عملکرد مهارتهای حرکتی پایه (جابهجایی، توپی) کودکان پسر ۷ تا ۱۰ سال بود. در این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری چهارهفتهای، 45 دانشآموز پسر 7 تا 10 ساله شهر اراک به صورت دردسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری بازی هدفمند، تمرین هدفمند و کنترل قرار گرفتند. در پیشآزمون، با آزمون اولریخ-3، مهارت حرکتی پایه اندازهگیری شد. سپس آزمودنیها به مدت 9 هفته (هر هفته دو جلسه 60 دقیقهای) به تمرین مهارتهای جابهجایی و توپی مبتنی بر آزمون رشد حرکتی اولریخ-3 براساس تمرین هدفمند و بازی هدفمند پرداختند. بلافاصله بعد از آخرین جلسه تمرینی و چهار هفته بعد از آخرین جلسه تمرینی، بهترتیب مراحل پسآزمون و پیگیری مشابه پیشآزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمونهای تعقیبی بونفرونی و توکی تحلیل شد. نتایج نشان داد، هم تمرین و هم بازی هدفمند بر مهارتهای توپی و جابهجایی پسران 7 تا 10 سال تأثیر معناداری داشت (05/0>P) و تأثیر بازی هدفمند در مقایسه با تمرین هدفمند به طور معناداری بیشتر بود (05/0>P). نتایج بر تأثیر بازی هدفمند بر مهارتهای حرکتی کودکان پسر 7 تا 10 سال تأکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازی هدفمند، تمرین هدفمند، مهارت­؛ های توپی، مهارت­؛ های جابهجایی، کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,295,700 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,654 |