اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین | ||
پژوهش در ورزش زنان | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1403، صفحه 407-448 اصل مقاله (869.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/rws.2025.17583.1047 | ||
نویسنده | ||
فاطمه رضایی* | ||
استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان ابتدایی با حمایت والدین بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمام دانشآموزان دختر پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 192 نفر از دانشآموزانی که در دروس ریاضی، علوم و فارسی ضعف یادگیری داشتند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون دانشآموزان به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای مداخله از کتاب فعالیتهای بدنی استراحت مغزی استفاده شد. همچنین دادهها با شاخص پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و مقیاس حمایت والدین فال و روبرتز (2012) جمعآوری شدند. گروههای مداخله به مدت 4 ماه، دو بار در روز و 3 بار در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند. در این بین، گروه مداخله اول با حمایت والدین و گروه مداخله دوم بدون حمایت والدین بودند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در پایان هفته شانزدهم، از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد. دادهها با آزمون تحلیل کواریانس ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که استراحت مغزی پس از مداخله تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با حمایت والدین و بدون حمایت والدین داشت (620/0 Ŋ2= ،001/0P=، 17/21 F=). همچنین، تأثیر معنیداری بر خودکارآمدی مشاهده شد (648/0 Ŋ2= ،001/0P=، 95/23 F=). میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی در گروه با حمایت والدین (05/4±57/12) نسبت به گروه بدون حمایت والدین (68/4±90/11) افزایش بیشتری داشت. همچنین، میانگین نمرات خودکارآمدی در گروه با حمایت والدین (16/7±59/60) نسبت به گروه بدون حمایت والدین (98/5±65/58) بیشتر بود. این یافتهها میتواند ضرورت توجه برنامهریزان و مسئولان آموزشی به نقش فعالیتهای استراحت مغزی در بهبود پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان دختر ابتدایی با حمایت خانواده را نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
وقفه مغزی؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ روش نوین تدریس؛ حمایت والدین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,815,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,111 |