
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 310 |
تعداد مقالات | 3,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,948,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,934,604 |
اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان: نقش تعدیل کنندگی حمایت والدین | ||
پژوهش در ورزش زنان | ||
دوره 1، شماره 4، دی 1403، صفحه 425-448 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/rws.2025.17583.1047 | ||
نویسنده | ||
فاطمه رضایی* | ||
هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی استراحتهای مغزی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشآموزان ابتدایی با حمایت والدین بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن شامل تمام دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1403-1402 بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای، 192 نفر از دانش آموزانی که در دروس ریاضی، علوم و فارسی دچار ضعف یادگیری بودند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از کتاب فعالیتهای بدنی استراحت مغزی، شاخص پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و مقیاس حمایت والدین فال و روبرتز (2012) استفاده شد. گروه های مداخله به مدت 4ماه، دو بار در روز و 3 بار درهفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند، بهطوریکه گروه مداخله اول از حمایت والدین و گروه مداخله دوم از عدم حمایت والدین برخوردار بودند و درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند و در پایان هفته شانزدهم از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بعد از مداخله (استراحت مغزی) بر پیشرفت تحصیلی با حمایت والدین و بدون حمایت والدین بر پیشرفت تحصیلی(620/0 Ŋ2= ،001/0P=، 17/21 F=) و خودکارآمدی (648/0 Ŋ2= ،001/0P=، 95/23 F=) | ||
کلیدواژهها | ||
وقفه مغزی؛ پیشرفت تحصیلی؛ خودکارآمدی؛ روش نوین تدریس؛ حمایت والدین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |