ابوالحسینی, علی, عبدالهی, محمد حسن, غلامی ترکسلویه, سجاد. (1403). کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد ورزش تربیتی. , 12(35), 101-118. doi: 10.22089/res.2025.16211.2479
علی ابوالحسینی; محمد حسن عبدالهی; سجاد غلامی ترکسلویه. "کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد ورزش تربیتی". , 12, 35, 1403, 101-118. doi: 10.22089/res.2025.16211.2479
ابوالحسینی, علی, عبدالهی, محمد حسن, غلامی ترکسلویه, سجاد. (1403). 'کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد ورزش تربیتی', , 12(35), pp. 101-118. doi: 10.22089/res.2025.16211.2479
ابوالحسینی, علی, عبدالهی, محمد حسن, غلامی ترکسلویه, سجاد. کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد ورزش تربیتی. , 1403; 12(35): 101-118. doi: 10.22089/res.2025.16211.2479
کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد ورزش تربیتی
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیتبدنی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3استادیار، تربیتبدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آپادانا، شیراز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر کاوش راهکارهای توسعه استعدادیابی در ورزش کودکان با رویکرد تحلیل تماتیک بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری این تحقیق، همه اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای سطح کشور (به طور خاص مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی)، اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت و تمامی افرادی بودند که در زمینه ورزش تربیتی و استعدادیابی ورزشی فعالیت داشتند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود و از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و طی فرایندی و مصاحبه با 17 نفر، به نقطه اشباع نظری رسید. اطلاعات بهدستآمده کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند و براساس روش تحلیل تماتیک نمایش داده شدند. در مرحله اول، 53 مفهوم از مصاحبه با خبرگان استخراج شد. این مفاهیم در مرحله دوم با انسجام بیشتر و تحلیل و تفسیر بهتر در قالب 16 تم فرعی انتزاعیتر کدگذاری شد. در مرحله بعد، 16 تم فرعی تولیدشده در قالب شش تم اصلی با عنوان «رسمی، آموزشی، حمایت و استاندارسازی، اجتماعی و تبلیغاتی سرمایهای» طبقهبندی شد. با توجه به اهمیت مضامین شناساییشده در بحث توسعه استعدادیابی کودکان که ترکیبی از عناصر اجتماعی، علمی، فرهنگی و آموزشی و... است، پیشنهاد میشود که این عناصر در سیاستگذاریهای کلان و برنامههای بلندمدت در نهادهای ورزشی و غیرورزشی مرتبط با استعدادیابی ورزش کودکان، بهعنوان راهکارهای توسعهگرا قلمداد شود؛ زیرا در آینده نزدیک شاهد پشتیبانسازی مناسب و ارتقای سطح سلامت جامعه باشیم.
Bailey, R., Cope, E. J., & Pearce, G. (2018). Why do children take part in, and remain involved in sport? A literature review and discussion of implications for sports coaches. International Journal of Coaching Science, 7(1), 156-193.
Laitinen, J., & Meristö, T. (2018). Managing innovation in occupational health care system for the future. Retrieved from https://www.theseus.fi/handle/10024/151751.
Weggemans, R.M., Backx, F.J., Borghouts, L., Chinapaw, M., Hopman, M.T., Koster, A., et al. (2018). The 2017 Dutch physical activity guidelines. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 15(1), 1-12.
Williams, A.M., Ford, P.R., & Drust, B. (2020). Talent identification and development in soccer since the millennium. Journal of Sports Sciences, 38, 1199–1210.