تدوین چارچوب مفهومی عوامل مؤثر در توسعه حرفهای معلمین تربیتبدنی با تأکید بر توانمندسازی روانشناختی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 12، شماره 37، بهمن 1403، صفحه 39-64 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2025.16961.2532 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه حقدار ساحلی1؛ شهرام نظری* 2؛ رسول نوروزی سید حسینی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی، سمنان، ایران | ||
2استادیار آموزش تربیتبدنی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید چمران، تهران، ایران | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، طراحی و تبیین مدلی مکانیسمی برای ارتقای توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیتبدنی بود. این تحقیق با ماهیت اکتشافی، رویکرد کاربردی و روش کیفی انجام شد. جمعآوری دادههای پژوهش از طریق روش نمونهگیری هدفمند و معیارمحور با متخصصان دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزههای تربیتبدنی و علوم ورزشی و همچنین معلمان، متخصصان، کارشناسان و مدیران اجرایی حوزه آموزش تربیتبدنی مصاحبههایی عمیق و نیمهساختاریافته انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مضمونی استفاده شد. پس از اینکه تمام دادهها کدگذاری شد، فرایند مرتبسازی و دستهبندی کدها شروع شد که طی آن 11 مضمون فرعی شناسایی ش که در قالب چهار مضمون اصلی دستهبندی شد. یکی از مضامین اصلی، ماهیت توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیتبدنی است که شامل چهار مضمون فرعی خودکارآمدی، حس شایستگی، تأثیرگذاری، و معنیداری است. مضمون اصلی دیگر عوامل بنیادین توانمندساز معلمان تربیتبدنی است که دربرگیرنده دو مضمون خصیصههای معلم تربیتبدنی و خصیصههای سازمان است. مضمون اصلی بعدی، عوامل تسهیلکننده توانمندسازی است که شامل سه مضمون فرعی است: فضای توسعه حرفهای، تخصیص منابع و تسهیلات، و امور اجرایی و مدیریت مدرسه. مضمون اصلی آخر، پیامدهای توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیتبدنی است که دارای دو مضمون فرعی بهزیستی معلم تربیتبدنی و اثربخشی تدریس است. براساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که ارتقای توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیتبدنی نیازمند لحاظ کردن عوامل بنیادین، تسهیلگر و طی کردن فرایندهای گامبهگام است. اگر هریک از این موارد بهتنهایی لحاظ شود، توانمندسازی روانشناختی نمیتواند بهطور مؤثری به توسعه حرفهای معلمان تربیتبدنی منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی، حس شایستگی، اثربخشی تدریس، بهزیستی، معلمان تربیت؛ بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,825,662 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,310,397 |