تدوین و ارزیابی برنامه آموزشی توسعه مهارتهای زندگی و افزایش لذت در فوتبال نوجوانان: تأثیر رفتار والدین فوتبالیستهای نوجوان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| دوره 14، شماره 51، خرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2025.17474.2528 | ||
| نویسندگان | ||
| شیوا مولوی نیا1؛ فهیمه سپهری1؛ صابر مهری* 2 | ||
| 1دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، داشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در ورزش نوجوانان، والدین نقش مهمی در یادگیری مهارتهای جدید، لذت بردن از ورزش و ایجاد انگیزه برای مشارکت دارند. هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه آموزشی توسعه مهارتهای زندگی، افزایش لذت فوتبال در نوجوانان و بررسی اهمیت رفتارهای والدین فوتبالیستهای نوجوان بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل 30 والد (پدر یا مادر) و 2 مربی از یک آکادمی فوتبال بودند. این پژوهش با روش اقدامپژوهی و رویکرد کیفی انجام شد. دادهها از طریق دفتر خاطرات بازتابی، مشاهدات، یادداشتهای محقق، گفتگوهای غیررسمی با مربی و مصاحبه نیمهساختاریافته با مربی و والدین گردآوری شد. تحلیل محتوای کیفی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش به چهار مقوله اصلی شامل برقراری روابط میانفردی، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مهارت مقابله با فشار روانی اشاره دارد. یافتهها نشان داد که برنامه آموزشی منجر به تغییرات مثبت در توانایی والدین برای ارائه حمایت اطلاعاتی به فرزندان، بهبود مهارتهای زندگی و توسعه مهارتهای فردی آنها شد. این پژوهش نشان میدهد که حتی والدین با تجربه نیز نیازمند تقویت مهارتهای زندگی از طریق خودآموزی جهت حمایت مؤثرتر از فرزندانشان هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تدوین و ارزیابی؛ مهارت؛ های زندگی؛ والدین؛ فوتبال. روش پژوهش اقدام پژوهی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 595 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,051,727 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,423,596 |