تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,873 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,661,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,775,439 |
روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.17048.2498 | ||
نویسندگان | ||
الهام حاتمی شاه میر* 1؛ عباس بهرام2؛ فرزانه حاتمی3 | ||
1گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی- دانشکده علوم ورزشی و تندرستی- دانشگاه تهران | ||
2گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی - دانشگاه خوارزمی | ||
3گروه رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران - ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران بود. بدین منظور، 222 ورزشکار نخبه و 165 ورزشکار مبتدی پرسشنامه را تکمیل کردند. پس از تأیید صحت ترجمه و روایی صوری، به منظور تأیید روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و با روش حداکثر درست نمایی به کار گرفته شد. نتایج نرمافزار ایموس نشان داد همه گویهها دارای بارعاملی قابل قبول و معنادار با عامل مرتبط خود در مدل اندازه گیری هستند و بر اساس شاخصهای برازش مختلف، مدل اندازهگیری دارای برازش مناسب است. ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی درونطبقهای با نرم افزار SPSS تحلیل شد. ضریب آلفای کرونباخ کل برای همه ورزشکاران برابر با 88/0 است. این ضریب برای خرده آزمون روان شناختی (عملکردی)، 82/0، مهارتی، 80/0و استراتژی برابر با 72/0 است. ضریب همبستگی درون طبقهای حاصل از بازآزمایی 61 ورزشکار در خرده آزمون روانشناختی (عملکردی) 76/0، خردهآزمون مهارتی 73/0 و برای خرده آزمون راهبردی 72/0 بود که حاکی از مقادیر قابل قبول همسانی درونی و پایایی زمانی است. بنابراین نسخۀ فارسی پرسشنامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای با سه خرده آزمون (عملکردی یا روان شناختی، مهارت و استراتژی) با 17 گویه مورد تأیید قرار گرفت. به نظر می رسد ورزشکاران مبتدی و نخبه از الگودهی و یادگیری مشاهدهای برای کسب مهارتهای روان شناختی، مهارت های ورزشی و یادگیری راهبردها و تاکتیکهای بازی استفاده می کنند. بر این اساس می توان از این پرسش نامه، جهت ارزیابی میزان استفاده ورزشکاران از یادگیری مشاهده ای در رشته های ورزشی مختلف بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگودهی؛ استراتژی؛ روایی؛ عملکرد ورزشی؛ مهارت روان شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |