روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 42، دوره 14، شماره 51، خرداد 1404، صفحه 1-16 اصل مقاله (718.43 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.17048.2498 | ||
| نویسندگان | ||
| الهام حاتمی شاه میر* 1؛ عباس بهرام2؛ فرزانه حاتمی3 | ||
| 1گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 2گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
| 3گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای در ورزشکاران بود. مواد و روش ها: بدین منظور، 222 ورزشکار نخبه و 165 ورزشکار مبتدی پرسشنامه را تکمیل کردند. پس از تأیید صحت ترجمه و روایی صوری، بهمنظور تأیید روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری و با روش حداکثر درستنمایی بهکار گرفته شد. یافته ها: نتایج نرمافزار ایموس نشان داد همه گویهها دارای بارعاملی قابل قبول و معنادار با عامل مرتبط خود در مدل اندازهگیری هستند و بر اساس شاخصهای برازش مختلف، مدل اندازهگیری دارای برازش مناسب است. ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی درونطبقهای با نرم افزار SPSS تحلیل شد. ضریب آلفای کرونباخ کل برای همه ورزشکاران برابر با 0.88است. این ضریب برای خردهآزمون روانشناختی (عملکردی)، 0.82، مهارتی، 0.08و استراتژی برابر با 0.72 است. ضریب همبستگی درون طبقهای حاصل از بازآزمایی 61 ورزشکار در خرده آزمون روانشناختی (عملکردی) 76/0، خردهآزمون مهارتی 0.73 و برای خرده آزمون راهبردی 0.72بود که حاکی از مقادیر قابل قبول همسانی درونی و پایایی زمانی است. بنابراین نسخۀ فارسی پرسشنامۀ کارکردهای یادگیری مشاهدهای با سه خردهآزمون (عملکردی یا روانشناختی، مهارت و استراتژی) با 17 گویه مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه گیری: بهنظر میرسد ورزشکاران مبتدی و نخبه از الگودهی و یادگیری مشاهدهای برای کسب مهارتهای روانشناختی، مهارتهای ورزشی و یادگیری راهبردها و تاکتیکهای بازی استفاده میکنند. بر این اساس میتوان از این پرسشنامه، جهت ارزیابی میزان استفاده ورزشکاران از یادگیری مشاهدهای در رشتههای ورزشی مختلف بهره برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگودهی؛ استراتژی؛ روایی؛ عملکرد ورزشی؛ مهارت روان شناختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,051,724 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,423,596 |