1گروه رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران - ایران
2دانشیار گروه آموزشی رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران- ایران
3کارشناس ارشد رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران- ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر فعالیت بدنی بر میزان اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا و عملکرد شناختی دختران نوجوان بود. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع توصیفی – پس رویدادی است و شیوه جمعآوری اطلاعات بهصورت آنلاین و از طریق پرسشنامه بود. 232 دانش آموز دختر 13 تا 15 ساله با استفاده از پرسشنامه میزان فعالیت بدنی در دوران قرنطینه کرونا، به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیمبندی شدند (هرگروه 116 نفر). هر دو گروه، پرسشنامه آنلاین مقیاس اضطراب کرونا را به صورت مجازی تکمیل کردند و تکلیف استروپ آنلاین نسخه فارسی را انجام دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو-من ویتنی و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا در هر دو مولفه علائم روانی و بدنی، در دختران فعال کمتر از دختران غیر فعال بود. همچنین در عملکرد شناختی که نمره تداخل و زمان واکنش تداخل تکلیف استروپ در نظر گرفته شد؛ عملکرد شناختی گروه فعال نسبت به گروه غیر فعال در تکلیف استروپ بهتر بود. با توجه به نتایج پژوهش، شرکت در فعالیتهای منظم با شدت متوسط در ایام کرونا، راهکار کارآمدی در پیشگیری از اختلالات شناختی و روانی همچون، اضطراب ناشی از شیوع کرونا بویژه برای نوجوانان بود.
Bagheri Sheykhangafshe, F; Tajbakhsh, Kh; & Abolghasemi, A. (2020) Comparison of Covid-
19 Anxiety, Coping Styles and Health Anxiety in Athletic and Non-Athletic Students. Sport Psychology Studies, 9(32), 283-306. In Persian. DOI: 22089/spsyj.2020.9377.2027
Baysan C, Palanbek-Yavaş S, Emel-Önal A. Effects of the COVID-19 pandemic on mental health (anxiety and depression symptoms) in the United States of America. Rev. Fac. Med. 2021;69(4):e95387. English. doi:https://doi.org/10.15446/revfacmed.v69n4.95387.
Bishop S J. Trait anxiety and impoverished prefrontal control of attention. Nature Neuroscience. 2009; 12, 92-98.doi: 10.1038/nn.2242.
Schinke R, Papaioannou A, Henriksen K, Si G, Zhang L, Haberl P. (2020). Sport psychology services to high performance athletes during COVID-19. Int J Sport Exerc Psychol; 1; 18 (3): 269-272.
Sharifi M, Hamedinia MR, Hosseini-Kakhak SA. (2018). The effect of an exhaustive aerobic, anaerobic and resistance exercise on serotonin, beta-endorphin and BDnf in students. Physical education of students. 22 (5):272-7 https://doi.org/10.15561/20755279.2018.0507.