تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,873 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,661,670 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,775,409 |
تاثیردو روش خودالگودهی بر یادگیری سرویس تنیس روی میز پسران نوآموز | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.16749.2154 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم متشرعی* 1؛ المیرا بهشید2؛ فرشاد تجاری3 | ||
1دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی | ||
3دانشگاه ازاد اسلامی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو روش خودالگودهی (پیشخوراند و مرورگری مثبت) بر یادگیری سرویس تنیس روی میز می باشد. 21 پسر مبتدی با میانگین سنی 10 تا 14 در این پژوهش شرکت کردند که به شکل تصادفی در 3 گروه 7 نفری خودالگودهی پیشخوراند، خودالگودهی مرورگری مثبت و کنترل تقسیم شدند. گروه خودالگودهی پیشخوراند اجرای موفقیت آمیز آینده خود را که تا به حال قادر به انجام آن نبوده را مشاهده می کرد.گروه خودالگودهی مرورگری مثبت، رفتار مطلوب که با حداکثر توانایی انجام داده بود را مشاهده می کرد و گروه سوم گروه کنترل بود که تمرینات را بدون دیدن فیلم انجام می دادند. در ادامه هر کدام از نوآموزان در هر جلسه 50 سرویس پیچ زیر را به مدت 10 جلسه تمرین کردند. در انتهای جلسه دهم آزمون اکتساب گرفته شد و یک هفته پس از آن آزمون انتقال تحت فشار انجام شد. نتایج تحلیل واریانس مختلط در هر دو مرحله اکتساب و انتقال نشان داد که هر سه گروه در عملکرد سرویس تنیس روی میز پیشرفت معنی دار داشتند اما یادگیری گروه های خودالگودهی به شکل معنی داری از گروه کنترل بهتر بود. نتایج به طور کلی بیانگر اثربخشی روش خودالگودهی در بهبود یادگیری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه خودتنظیمی؛ یادگیری مشاهده ای؛ آزمون انتقال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 |