تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 12، شماره 37، بهمن 1403، صفحه 65-86 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.17195.2547 | ||
نویسندگان | ||
منوچهر ططری* 1؛ محمدحسن فردوسی2؛ هما امرایی3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از حیث نوع روش، توصیفی و همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه معلمان تربیتبدنی استان لرستان به تعداد 1170 نفر بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970) و ملاکهای ورود و خروج از پژوهش، 120 نفر بهعنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از سه پرسشنامه سنجش رهبری اخلاقی براون و تورینو و هریسون (2005)، پرسشنامه کار گروهی تیمی لنچیونی (2000) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون (1998) استفاده شد. بهمنظور بررسی و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل عاملی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که رهبری اخلاقی و کار گروهی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی تأثیر معناداری دارد. بهطورکلی میتوان گفت، رهبران اخلاقی با نگرش منصفانه و انسانی خود و تشویق کارکنان به کار گروهی، زمینه را برای توانمندسازی افراد با رویکردهای مختلف، فراهم کنند؛ بنابراین پیشنهاد میشود مدیران با دادن استقلال و آزادی عمل بیشتر و مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها، زمینههای لازم برای توانمندسازی معلمان را فراهم آورند تا آنان در نقش خود احساس شایستگی و معناداری کنند. همچنین زمینههای لازم برای بروز استعدادها و خلاقیت معلمان را فراهم آورند و فضای لازم برای مشارکت آنها در کارهای گروهی را مهیا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اخلاقی، کار گروهی، توانمندسازی، معلمان تربیت&؛ zwnj؛ بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,825,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,310,397 |