تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,417 |
شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی استانهای شمالی ایران | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 3، دوره 7، شماره 30، مرداد 1394، صفحه 55-70 اصل مقاله (631.97 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
بهمن شهریاری سجهرودی* 1؛ مهر علی همتی نژاد2؛ اسماعیل ملک اخلاق3 | |
1کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد یادگار امام خمینی(ره( | |
2هیئت علمی دانشگاه گیلان | |
3استادیار مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان | |
چکیده | |
هدف از این پژوهش، شناسایی اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی استانهای شمالی ایران (مازندران، گلستان و گیلان) بود. بدینمنظور، 118 آزمودنی (20 متخصص مدیریت ورزشی و 98 نفر از رؤسا، معاونین و کارشناسان دانشگاهها، ادارات کل تربیتبدنی، میراث فرهنگی و شهرداری سه استان) بهعنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. یافتهها نشان داد اتحاد مدیریت دانش، اتحاد سرمایهگذاری، اتحاد پژوهش و توسعه، اتحاد مدیریت و اتحاد ساختاری، بهترتیب از بالاترین اهمیت در توسعۀ گردشگری ورزشی برخوردار هستند. بهطورکلی، تشکیل اتحادهای استراتژیک در توسعۀ گردشگری ورزشی، بهویژه در مناطقی که از نظر جاذبههای طبیعی گردشگری قوی هستند، مهم بوده و لزوم توجه ویژه به این امر را نشان میدهد. | |
کلیدواژهها | |
اتحاد استراتژیک؛ گردشگری؛ گردشگری ورزشی؛ همافزایی؛ استانهای شمالی | |
مراجع | |
1. Barodzich, I. (2010). Strategic Alliance structure, process, and performance: A meta-analytic approach. University of Navarra.
|
|
2. Diana, E. (2009). Alliance management, annales Universitatis Apulensis Series 11(2), 788- 795
|
|
3. Emma, P. Y., Wong, N. M., Larry, D. (2011). A model of Asean collaboration in tourism. Annals of Tourism Research, 38(3), 882-899.
|
|
4. Genç, N., Alayoğlu, N. N., & İyigün, Ö. (2012). A conceptual model proposal for determinants, form, functions and structure choice in strategic Alliances. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58(6), 1594-1600.
|
|
5. Genç, N, N., İyigün, Ö. (2011).The role of organizational learning and knowledge transfer in building strategic alliances: A case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 24(3), 1124-1133.
|
|
6. Honarvar, A., Musharraf Javadi, B., Ghafori, F. (1384), Factors leading tourists, MS to international sporting events in Iran, Quarterly Olympics, Thirteen years, (3), (Row 31), 58, (Persian)
|
|
7. Hudson, S. (2003). Sport and adventure tourism. binghamton: The Haworth Press.
|
|
8. Ireland, R. D. M. A., Hitt, D. (2000). Vaidyanath, Alliance management as a source of competitive advantage. J.OF Management, 28(3), 413-446.
|
|
9. James, J. H. L. (2012). Developing an integrated model for the selection of strategic alliance partners in the airline industry. Knowledge-Based Systems, 28(7), 59-67.
|
|
10. Jian, W. u., Callahan, J. (2005). Motive, form and function of international R&D alliances: Evidence from the Chinese IT industry. Journal of High Technology Management Research, 15(3), 173–191.
|
|
11. Mellat-P. M, Lester, A. (2008). Digman, learning: The interface of quality management and strategic alliances, International Journal of Production Economics, 114(2), 820-829.
|
|
12. Motaghitalab, M. (1386), study ways to the development of sport tourism in the province of Gilan, Master thesis, Faculty of Physical Education, Sport Management, University of Guilan. (Persian)
|
|
13. Nam, K, Su, Chalip, L. (2003). Why travel to the FIFA world cup? Effects of motives, background, interest, and constrains. Tourism Management, Article in press, 25(6), 695-707.
|
|
14. Narulaa, R, Grazia, D., & S. (2009). Location, collocation and R&D alliances in the european ICT industry. Research Policy, 38(2), 393–403.
|
|
15. Pansiri, J. (2007). How company and managerial characteristics influence strategic alliance adoption in the travel sector. International Journal of Tourism Research, 9, 4, 243–255.
|
|
16. Parise, S., Sasson, L. (2002). Leveraging knowledge management across strategic alliances. Ivey Business Journal, 11 (4), 24.
|
|
17. Ramya, K., Siji, S. (2006). Strategic alliances and joint ventures in civil aviation – A case study, Conference on Global Competition & Competitiveness of Indian Corporate.
|
|
18. Sajjadi, S., NA, Afroze, MS, (1391), The design concept of sports tourism information system, Journal of Sport Management, 15, 111- 128 (Persian).
|
|
19. Shkybfr, S, (1385), study the formation of strategic alliances in the textile industry Esfahan, Master thesis, Faculty of Textile, Engineering Group, Amir Kabir University. (Persian)
|
|
20. Spencer, A., Case, a. D., Scott Lee, b., John, D., & M. (2007). The potential for expropriation through joint ventures. Review of Financial Economics, 16(4), 111–126.
|
|
21. Stevan, R., Holmberg, Jeffrey L., Cummings. (2009). Building SuccessfulStrategic Alliances, Strategic Process and Analytical Tool for Selecting Partner Industries and Firms, 42 , 164-193
|
|
22. Thorgren, S., Wincent, J., Boter, H. (2012). Small firms in multipartner R&D alliances: Gaining benefits by acquiescing. Journal of Engineering and Technology Management, 29(4), 453-467.
|
|
23. Zhang, M.,Yin, X . (2012). The relationship between function and motivation of R&D Alliances: An empirical analysis of Chinese software firms. Physics Procedia, 25(2), 1162-1167
|