تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 309 |
تعداد مقالات | 3,880 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,705,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,807,980 |
تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر یادگیری مهارت دریبل فوتبال و لذت از فعالیت بدنی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15977.2445 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا لطفی* 1؛ نسرین وزینی فکور2؛ فرزانه حاتمی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی - دانشکده علوم ورزشی -دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران- ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3گروه رفتار حرکتی- دانشکده علوم ورزشی- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی- تهران - ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش خطی و غیرخطی بر یادگیری مهارت دریبل فوتبال و لذت از فعالیتبدنی درکودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و شیوه اجرا نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. شرکتکنندگان در تحقیق 30 کودک 9 تا 11 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی بودند که بر اساس نمره پیشآزمون دریبل فوتبال در دو گروه خطی و غیرخطی، (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. پیشآزمون شامل تکمیل پرسشنامه لذت از فعالیتبدنی و انجام آزمون دریبل فوتبال بود. مرحله اکتساب شامل 4 هفته و سه جلسه 60 دقیقهای در هفته و مجموع 12 جلسه تمرینی مربوط به هر کدام از گروهها بود. در انتهای آخرین جلسه تمرین نیز پرسشنامه لذت از فعالیتبدنی تکمیل و پسآزمون دریبل فوتبال گرفتهشد. پس از 72 ساعت بیتمرینی آزمون یادداری دریبل فوتبال و پس از 15 دقیقه استراحت، آزمون انتقال دریبل فوتبال گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آموزش غیرخطی در مقایسه با آموزش خطی باعث افزایش معناداری در لذت کودکان از فعالیتبدنی و عملکرد آزمون انتقال مهارت دریبل فوتبال شدهاست. نمرات دریبل فوتبال شرکتکنندگان هر دو گروه پیشرفت معناداری داشته اما تفاوت معناداری بین دو گروه در پسآزمون و آزمون یادداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بطور کلی آموزش غیرخطی در مقایسه با آموزش خطی میتواند در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی باعث لذت بیشتر از فعالیت بدنی و انتقال بهتر مهارت دریبل فوتبال شود و استفاده از رویکرد آموزشی غیرخطی به معلمان و مربیان و درمانگران توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خطی؛ آموزش غیر خطی؛ اختلال هماهنگی رشدی؛ دریبل فوتبال؛ لذت از فعالیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |