تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,410 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,146 |
اثر تمرینات هوازی- توجهطلب بر کارکردهای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی: مطالعهای با کوشش های تصادفی کنترل شده و دو سو کور | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.16923.2490 | ||
نویسندگان | ||
میثم بیک1؛ داود فاضلی* 2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش علوم ورزشی | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرین ترکیبی بر کارکردهای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی بود. مواد و روشها: 30 کودک ای.دی.اچ.دی به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (میانگین سنی، 45/1±33/9 سال) و کنترل (میانگین سنی، 49/1±07/9 سال) جای گرفتند و 18 کودک دارای رشد طبیعی نیز به عنوان گروه کنترل (میانگین سنی، 25/1±17/9 سال) بهکار گرفته شد. معیارهای ورودی شامل هوشبهر طبیعی و زیر نوع غلبه بیتوجهی و معیارهای خروجی شامل شرکت نکردن در بیش از یک سوم جلسات تمرینی و پسآزمون بود. مداخلۀ تمرینی شامل برنامۀ ترکیبی بود که به مدت هشت هفته (سه جلسۀ 60 دقیقهای در هفته) انجام شد. گروههای کنترل در این مدت به فعالیتهای روزانۀ خود پرداختند. کارکردهای توجهی (درصد خطای توجه، درصد خطای تکانشگری و زمان واکنش) شرکتکنندگان توسط تکلیف برو/نرو و عملکرد تحصیلی از طریق نمرات ریاضی و املاء، قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه تجربی در پسآزمون تفاوت معناداری در متغیرهای درصد خطای توجه، زمان واکنش و عملکرد تحصیلی نسبت به پیشآزمون دارد، در حالی که در گروههای کنترل تفاوت معناداری بین پیشآزمون و پسآزمون دیده نشد. نتیجهگیری: استفاده از برنامۀ تمرین ترکیبی به عنوان فعالیت ورزشی که ترکیبی از تمرینهای هوازی و تقاضاهای توجهی اضافی میباشد، می تواند نشانههای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی را بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی؛ تمرین هوازی؛ راه رفتن به عقب؛ عملکرد تحصیلی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112 |