اثر تمرینات هوازی- توجهطلب بر کارکردهای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی: مطالعهای با کوشش های تصادفی کنترل شده و دو سو کور | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 13، شماره 50، دی 1403، صفحه 127-144 اصل مقاله (1.56 M) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.16923.2490 | ||
| نویسندگان | ||
| میثم بیک1؛ داود فاضلی* 2 | ||
| 1دانشآموخته دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر تمرین ترکیبی بر کارکردهای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی بود. مواد و روش ها: سی کودک ای.دی.اچ.دی به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (میانگین سنی، 45/1±33/9 سال) و کنترل (میانگین سنی، 49/1±07/9 سال) جای گرفتند و 18 کودک دارای رشد طبیعی نیز به عنوان گروه کنترل (میانگین سنی، 25/1±17/9 سال) بهکار گرفته شد. معیارهای ورودی شامل هوشبهر طبیعی و زیر نوع غلبه با بیتوجهی اختلال و معیارهای خروجی شامل شرکت نکردن در بیش از یک سوم جلسات تمرینی و پسآزمون بود. مداخلۀ تمرینی شامل برنامۀ ترکیبی بود که به مدت هشت هفته (سه جلسۀ 60 دقیقهای در هفته) انجام شد. گروههای کنترل در این مدت به فعالیتهای روزانۀ خود پرداختند. کارکردهای توجهی (درصد خطای توجه، درصد خطای تکانشگری و زمان واکنش) شرکتکنندگان توسط تکلیف برو/نرو و عملکرد تحصیلی از طریق نمرات ریاضی و املاء، قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه تجربی در پسآزمون تفاوت معناداری در متغیرهای درصد خطای توجه، زمان واکنش و عملکرد تحصیلی نسبت به پیشآزمون دارد، در حالی که در گروههای کنترل تفاوت معناداری بین پیشآزمون و پسآزمون دیده نشد. نتیجه گیری: استفاده از برنامۀ تمرین ترکیبی به عنوان فعالیت ورزشی که ترکیبی از تمرینهای هوازی و تقاضاهای توجهی اضافی میباشد، می تواند نشانههای توجهی و عملکرد تحصیلی در کودکان دارای ای.دی.اچ.دی را بهبود بخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی؛ تمرین هوازی؛ راه رفتن به عقب؛ عملکرد تحصیلی؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,174 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,007,851 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,410,864 |