تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,283,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,717,788 |
تاثیر یک دوره مداخله مبتنی بر خودمختاری بر انگیزش و مشارکت دانشجویان: بررسی نقش جنسیت | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15892.2442 | ||
نویسندگان | ||
عهدیه یدالهزاده* 1؛ شیدا رنجبری2؛ صدیقه افلاطون3؛ میثم رضایی4 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3دکتری، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، گرگان، ایران | ||
4استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اطلاعات کمی در مورد تأثیر مداخلات مبتنی بر خودمختاری بر روی انگیزش و فعالیت بدنی عینی (اندازهگیری شده با شتابسنج) در دانشجویان وجود دارد. بنابراین، هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر یک دوره مداخله مبتنی بر نیاز خودمختاری بر روی انگیزش و مشارکت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان بود. روش تحقیق: روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. شرکتکنندگان شامل 60 دانشجو دختر دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان با دامنه سنی 19 تا 21 سال (میانگین سنی 84/19 سال) بودند که بهطور تصادفی در دو گروه با انتخاب (30 نفر) و بدون انتخاب (30 نفر) قرار گرفتند. پروتکل تحقیق شامل مراحل پیش آزمون و پس آزمون بود. فعالیت بدنی به طور عینی با استفاده از شتابسنجها (ActiGraph GT3X-BT) اندازهگیری شد و از مقیاس انگیزش ورزشی-2 برای سنجش انگیزش استفاده گردید. برنامه مداخله به مدت 12 هفته به طول انجامید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل و ANOVA استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله مبتنی بر خودمختاری باعث افزایش انگیزش خودمختار و فعالیت بدنی و کاهش انگیزش کنترل شده در دانشجویان شد. علاوه بر این، دانشجویان از دستورالعملهای سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شرکت در 60 دقیقه MVPA در روز پیروی نکردند. نتیجهگیری: این نتایج نشان دهنده اثربخشی مثبت سبکهای تدریس مبتنی بر نظریه خودتعیینگری است. بنابراین، اساتید تربیت بدنی در دانشگاهها می توانند با استفاده از سبکهای تدریس مبتنی بر نظریه خودتعیینگری باعث ارتقاء سطح فعالیت بدنی سلامت-محور دانشجویان شوند که در واقع یکی از اهداف اصلی درس تربیت بدنی عمومی نیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو معلم؛ فعالیت بدنی؛ انگیزش؛ شتابسنج؛ تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 |