تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,975 |
رابطۀ هوش عاطفی با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیتبدنی | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 13، دوره 7، شماره 29، خرداد 1394، صفحه 209-220 اصل مقاله (697.57 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
حسن فهیم دوین* 1؛ احسان اسداللهی2 | |
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران | |
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ایران | |
چکیده | |
هوش عاطفی (توانایی بهکارگیری احساسات و عواطف) برای تسهیل حل مسئله در کارایی اعضای گروه و جامعهپذیری نقش مهمی ایفا میکند. گسترش عواطف مثبت در داخل گروهها، همکاری و مشارکت اعضای گروه را تسهیل کرده و تعارض را کاهش میدهد و میزان کارایی اعضای گروه را بهبود میبخشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش عاطفی با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی است. نوع پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده و بهروش میدانی اجرا گردیده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بود که تعداد 52 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری بین هوش عاطفی و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیتبدنی وجود دارد. هیچگونه رابطۀ معناداری بین ویژگیهای جمعیتشناختی با متغیرهای اصلی پژوهش مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر وجود رابطۀ مثبت و معنادار بین هوش عاطفی و ابعاد آن با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی، پیشنهاد میشود که سازمانها در استخدام کارکنان علاوهبر هوش شناختی کارکنان، به عوامل هوش عاطفی و جامعهپذیری آنها توجه خاصی مبذول دارند. | |
کلیدواژهها | |
هوش عاطفی؛ جامعهپذیری سازمانی؛ کار گروهی؛ کارشناسان تربیتبدنی | |
مراجع | |
1. Aghayari, Cyrus. (2012). Explore the relationship between emotional intelligence and teamwork in the workplace. Monthly policy 32 (11), 13-27. (Persian).
|
|
2. Asqary, Gila. (2010). The relationship between organizational socialization and organizational commitment in Kurdistan Gas Company. Bulletin of change management , 2 ( 5) , 30-42. (Persian).
|
|
3. Besharat, M.A. (2006).The effect of emotional intelligence on the quality of social relations. The journal Psychological Science, 6 (11), 71-80. (Persian).
|
|
4. Babaei, M.A; Momeni, N. (2012). The impact of emotional intelligence on the part of managers. Compass Magazine , 6 ( 166 ) , 45-60. (Persian).
|
|
5. Bhanyan Ramadan. (2010). The relationship between emotional intelligence and conflict management in managers. Management Quarterly, 8 (32), 18-30.
|
|
6. Torabi, M. (2003). Examine the relationship between emotional intelligence and performance management Homa Hotel Group. Mntshrnshd master thesis. Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences. (Persian).
|
|
7. Barsad, S. G. (2000). The ripple effect: Emotional contagion in groups, Working paper. (2nd ed.). New Haven, CT: Yale University press.
|
|
8. Brakett, T. M., Mayer, G. (2009). Emotional intelligence and hts relation to every day behavior. Personality and Individual Differences, 3(6), 1387- 1402.
|
|
9. Ciarrochi, J., Mayer, J. D. (2009). Emotional intelligence in every day’s life. Philadelphia, new York: Harcourt Brace. 12-31.
|
|
10. Exum, M. E. (2006). An examination of the relationship between organizational socialization and the organizational commitment. Journal of unite management, 21(76), 28-62.
|
|
11. Goleman, D. (2001). Working with emotional intelligence. (2nd ed). New York: Bantam.
|
|
12. Goleman, D. (2001). Emotional intelligence. (14th ed). New York: Bantam Books.
|
|
13. Hackman, T. J. R. (1987). Groups that work (and those that don’t). San Francisco: Joossey – Bass.
|
|
14. jewell, Linda, N., & H . Joseph Reitz. (1981). Group effectiveness in organizations. Glenview: Scott Foresman. 34-58.
|
|
15. Kritner, robert, Angelo, kinicki. (1992). Organizational behavior (ed). Homewood, I1: IRWIN.
|
|
16. Mayer, J. P, & Forges. J. D. (2007). Emotional intelligence in everyday life. Psychology Press: (3nd ed). New York. H. Brace.
|
|
17. Rogers, G. S. (2008). A study of the relationship of principal emotional intelligence competencies to middle school organizational. Climate and Health in the State of Washington, 39(3), 25-50.
|
|
18. Salaski, M., Gartwright, S., & health. (2010). Performance and emotional intelligence: An explovatory study of retail managers.15 (8), 63-68.
|