اثربخشی درس تربیت بدنی در مدارس پویا بر توسعه شایستگی جسمانی دانش آموزان 9 ساله | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 12، شماره 35، خرداد 1403، صفحه 41-54 اصل مقاله (768.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.16343.2486 | ||
نویسندگان | ||
افسانه نژادغنی1؛ سید محمد کاظم واعظ موسوی* 2؛ صالح رفیعی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
3گروه رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درس تربیتبدنی در مدارس پویا بر توسعه شایستگی جسمانی دانشآموزان 9ساله در مقایسه با رویکرد آموزش تربیتبدنی در مدارس سنتی بودجامعه آماری پژوهش، همه دانشآموزان 9ساله شهرستان زاهدان بودند که به طور تصادفی 65 نفر دانشآموز از دو مدرسه پویا (31 نفر) و مدرسه سنتی (34 نفر) انتخاب شدند. در مرحله اول از همه دانشآموزان شرکتکننده آزمون چابکی و مهارتهای حرکتی کانادایی و آزمون استقامت هوازی گرفته شد و سطح فعالیت بدنی آنها با گامشمار محاسبه و ثبت شد. سپس گروه مدارس پویا در یک دوره مداخله سهماهه در محیط غنیشده و 24 جلسهای در ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی درس تربیتبدنی (کتاب دستنامه دوره اول ابتدایی و بخش حیطه دانشی و نگرشی کتاب راهنمای تدریس تربیتبدنی) ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدند. دانشآموزان گروه کنترل نیز در دوره تربیتبدنی به روش سنتی شرکت کردند. پس از پایان دوره مداخلهای از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون من ویتنی و آنالیز کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که کلاس درس تربیتبدنی مدارس پویا در مقایسه با مدارس سنتی منجر به افزایش سطح فعالیت بدنی روزانه دانشآموزان (آزمون گامشمار) شد، اما تفاوت معناداری در آزمون چابکی مهارتهای حرکتی کانادایی (CAMSA) و استقامت هوازی (PACER) مشاهده نشد؛ بنابراین مدارس پویا میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان کلاس درس تربیتبدنی و ارتقای سطح فعالیت بدنی کودکان در مدارس یاری رسانند. | ||
کلیدواژهها | ||
استقامت هوازی؛ مدارس پویا؛ عملکرد حرکتی؛ فعالیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,245 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,472 |