تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,505,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,186 |
تأثیر آموزشهای خطی و غیرخطی بر خودسازمانی بازیکنان فوتبال | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.15329.2118 | ||
نویسندگان | ||
حسن محمدزاده* 1؛ میلاد بوستان بان غازیانی2 | ||
1رفتارحرکتی، علوم ورزشی، ارومیه، ارومیه، ایران/دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2رفتار حرکتی، تربیت بدنی، ارومیه (نازلو)، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
روش های آموزش و نظریه سیستم های خودسازمانی برای تحلیل عواملی که نقش کلیدی در عملکرد بایکنان فوتبال دارند، مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای خطی و غیرخطی بر خودسازمانی بازیکنان فوتبال بود. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی بود. چهل دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی به چهار گروه مساوی آموزش به روشهای SET، PP، GS و سنتی تقسیم شدند. شرکت کنندگان در چهار مرحله پیشآزمون، پسآزمون، آزمون یادداری و آزمون انتقال در متغیر خودسازمانی مورد ارزیابی قرار گرفتد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آنوا یک راهه به همراه آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح آلفای (05/0) استفاده شد. نتایج نشان داد گروه های آموزش غیرخطی در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارآیی از مرحله پیش آزمون تا انتقال پیشرفت قابل توجهی داشتند. همچنین در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارآیی بین گروه های آموزش غیرخطی و سنتی اختلاف معناداری وجود دارد. گروه های غیرخطی در مرحله انتقال عملکرد بهتری نسبت به گروه سنتی داشتند. بنابراین استفاده از آموزش غیرخطی در تمرینات فوتبال میتواند بر توسعه خودسازمانی مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خطی؛ آموزش غیر خطی؛ خودسازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 |