تأثیر آموزشهای خطی و غیرخطی بر خودسازمانی بازیکنان فوتبال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 6، دوره 17، شماره 61، پاییز 1404، صفحه 105-124 اصل مقاله (576.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.15329.2118 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن محمدزاده* 1؛ میلاد بوستان بان غازیانی2 | ||
| 1استاد گروه رفتارحرکتی دانشگاه ارومیه | ||
| 2دانشجوی دکتری رفتارحرکتی دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| روشهای آموزش و نظریه سیستمهای خودسازمانی برای تحلیل عواملی که نقش کلیدی در عملکرد بازیکنان فوتبال دارند، استفاده شدهاند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای خطی و غیرخطی بر خودسازمانی بازیکنان فوتبال بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی بود. چهل دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه ارومیه به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی به چهار گروه مساوی آموزش به روشهای SET، PP، GS و سنتی تقسیم شدند. شرکتکنندگان در چهار مرحله پیشآزمون، پسآزمون، آزمون یادداری و آزمون انتقال در متغیر خودسازمانی ارزیابی شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آنوای یکراهه به همراه آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح آلفای (05/0) استفاده شد. نتایج نشان داد، گروههای آموزش غیرخطی در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارایی از مرحله پیشآزمون تا انتقال پیشرفت چشمگیری داشتند. همچنین در متغیرهای تراکم پاس، دقت پاس و کارایی بین گروههای آموزش غیرخطی و سنتی اختلاف معناداری وجود داشت. گروههای غیرخطی در مرحله انتقال عملکرد بهتری نسبت به گروه سنتی داشتند؛ بنابراین استفاده از آموزش غیرخطی در تمرینات فوتبال میتواند بر توسعه خودسازمانی مفید باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش خطی، آموزش غیرخطی، خودسازمانی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 523 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,208 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,288,989 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,541,218 |