تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,975 |
تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت تیمی در لیگ برتر فوتبال ایران | |
مطالعات مدیریت ورزشی | |
مقاله 11، دوره 7، شماره 29، خرداد 1394، صفحه 175-192 اصل مقاله (736.7 K) | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
نویسندگان | |
حسین بخشنده* 1؛ مجید جلالی فراهانی2؛ سید نصرالله سجادی2 | |
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی | |
2دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران | |
چکیده | |
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت هواداران تیم¬های منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. جامعۀ پژوهش را هواداران 3 تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور¬سازی تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعۀ نامحدود، 384 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه و پرسشنامه هویت تیمی بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 نفر از اساتید و پایایی آن¬ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه بهروش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری بر هویت تیمی هواداران دارد. براساس نتایج پژوهش، توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش هویت هواداران نسبت به باشگاه میشوند. | |
کلیدواژهها | |
باشگاه فوتبال؛ هویت تیمی؛ مسئولیت اجتماعی؛ لیگ برتر؛ هواداران | |
مراجع | |
1. Gau, L. S., James J. D., And Kim J.C. (2009). Effects of team identification on motives, behavior outcomes, and perceived service quality. Asian Journal of Management and Humanity Sciences, 4 (2-3), 76-90.
|
|
2. Godarzi, m. (1390) Organizational Behaviour Management in Sport. Tehran: university of Tehran. (Persian).
|
|
3. Galbreath, J. (2010). How does corporate social responsibility benefit firms? Evidence from Australia. European Business Review, 22 (4), 411-431.
|
|
4. Gençay, s., Akkoyunlu, y. (2011). Studying identification level of applicants of football supporter teachers by different variables. International Journal of Business and Social Science, 2(16), 289-292.
|
|
5. Gencer, R. T. (2011). The relationship between team identification and service quality perceptions in professional football. African Journal of Business Management, 5 (6), 2140-2150.
|
|
6. Habibpour, k., safari, r. (1391). Comprehensive manual for using spss in survey researches. Motefakeran. (Persian).
|
|
7. Hasanzadeh, m. (1390). Consumer behavior in sports and sport events. Tehran: honar abi. (Persian).
|
|
8. Lii, Y. S., Lee, M. (2011). Doing right leads to doing well: When the type of CSR and reputation interact to affect consumer evaluations of the firm. Journal of Business Ethics, 105(2):69–81.
|
|
9. Lee, j. s., park, s. h., & kang, j. h. (2009). The influence of spectator sport service satisfaction and team identification on fans' re-spectating intention in Korean basketball league. North American Society for Sport Management Conference (NASSM).
|
|
10. McWilliams, A., Siegel, D., & Wright, P.M. (2006). Corporate social responsibility: Strategic implications. Journal of Management Studies, 6 (3(, 1–18.
|
|
11. Mohamadi, a. (1387). Fans the main capital of football. The vision of football.1 (4). (Persian)
|
|
12. Mortazavi, s. (1389). The moderator role of social responsibility importance on the relationship between the social responsibility and commitment. Jurnal social secinse Ferdosi University of mashhad.7 (2), 193-217.
|
|
13. Namati, n. (1391). Testing The theoretical model of the factors affecting the football fans Presence in Iran. Sport management stadies journal. 13, 107-122.
|
|
14. Onlaor, W., Rotchanakitumnuai, S. (2010). Enhancing customer loyalty towards corporate social responsibility of Thai mobile service providers. [Article]. World Academy of Science, Engineering & Technology, 66 (4), 1574-1578.
|
|
15. ROŞCA, V. (2011). Corporate social responsibility in English football: History and present. Management & Marketing, 6 (2), 327-346.
|
|
16. Rühl, M. (2011). Fan identity and identification drivers: Stoking the flames of the phoenix. A thesis submitted to the Victoria University of Wellington in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Management Studies.
|
|
17. Slack, T., Parent, M. M. (2005). Understanding sport organizations: The application of organization theory. Journal of Sport Management, 21(5), 455-457.
|
|
18. Sartore-Baldwin, M. L., Walker, M. (2011). The process of organizational Iidentity: What are the roles of social responsiveness, organizational image, and identification? Journal Of Sport Management, 25 (5), 489-505.
|
|
19. Saatcheyan, v. (1391). Priorities the factors of the fans support and its relationship with the presence and them support in the professional football league of Iran. Sport management stadies journal, (14) 137-154. (Persian).
|
|
20. Wann, D. L. (2006). The causes and consequences of sport team identification. In A. A. Raney, & J. Bryant (Eds.), Handbook of sports and media (pp. 331-352). Mahwah, NJ: Erlbaum.
|
|
21. Walker, M., Parent, M. M. (2010). Toward an integrated framework of corporate social responsibility, responsiveness, and citizenship in sport. Sport Management Review, 13 (3), 198-213.
|
|
22. Walker, M. B., Kent, A. (2009). Research and reviews do fans care? Assessing the influence of corporate social responsibility on consumer attitudes in the sport industry. Journal of Sport Management, 23(2), 743-769
|
|
23. Waddock, S. (2004). Parallel universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship. Business and society Review, 109 (1), 5-42.
|
|
24. Walker, M., Heere, B., Parent, M. M., & Drane, D. (2010). Social responsibility and the Olympic games: The mediating role of consumer attributions. Journal of Business Ethics, 95 (4), 659-680.
|