ارائۀ مدل ارتباطی بین منابع و نیازهای شغلی با انگیزه معلمان تربیتبدنی خراسان رضوی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 12، شماره 37، بهمن 1403، صفحه 111-132 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.16565.2503 | ||
نویسندگان | ||
فائزه جوان1؛ علی بنسبردی* 2؛ محمدرضا معینفرد3 | ||
1دانشجو گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
3دانشیار، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین منابع و نیازهای شغلی با انگیزه معلمان تربیتبدنی خراسان رضوی بود. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان خراسان رضوی در تمامی مقاطع در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد ۲۰۷۴ نفر (۱۰۹۹ مرد و ۹۷۵ زن) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 200 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای این تحقیق در هر سه متغیر از پرسشنامه ژانگ (2016) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید ده نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی پرسشنامهها با ضریب آلفای کرونباخ برای منابع شغلی (75/0)، نیازهای شغلی (79/0) و انگیزه کاری (84/0) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS استفاده شد. نتایج نشان داد که منابع شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 38/0 و منابع شغلی سازمانی با ضریب مسیر 37/0 بر انگیزه کار معلمان تربیتبدنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نیاز شغلی فیزیکی با ضریب مسیر 23/0- و نیاز شغلی عاطفی با ضریب مسیر 41/0- بر انگیزه کار معلمان تربیتبدنی تأثیر منفی و معناداری داشت، اما نیازهای شناختی اثر معناداری بر انگیزه معلمان نداشت. بهطورکلی، فراهمآوری منابع فیزیکی (مثل بودجه کافی) و منابع سازمانی (مثل دسترسی به فرصتهای پیشرفت حرفهای)، کاهش نیازهای فیزیکی (مثل امکانات ورزشی) و نیازهای عاطفی (نبود مداخله در کار معلمان) میتواند باعث انگیزه بیشتر معلمان تربیتبدنی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه، تربیت&؛ zwnj؛ بدنی، خراسان رضوی، معلم، منابع شغلی، نیاز شغلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,154 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,825,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,310,397 |