تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,283,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,717,793 |
تأثیر محیط حامی- نیاز بر نیازهای اساسی روانشناختی، جهتگیری انگیزشی، بهزیستی و یادگیری حرکتی در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.15135.2115 | ||
نویسندگان | ||
اسرا شهبازی1؛ محمدتقی اقدسی* 2؛ بهزاد بهزادنیا3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
2عضو هیات علمی گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر محیط حامی- نیاز بر نیازهای اساسی روانشناختی، جهتگیری انگیزشی، بهزیستی و یادگیری مهارت حرکتی ظریف در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام گرفت. این مطالعه از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری را دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهرستان مریوان تشکیل دادند. کل جامعه در دسترس که 77 نفر بود (40 دختر و 37 پسر، میانگین سنی50/1 ± 01/13 سال)، وارد مطالعه شدند و تصادفی در دو گروه تجربی (گروه مداخله حامی- نیاز و گروه سنتی رایج) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای تجربی به مدت 8 جلسه و هر جلسه 4 بلوک 10 کوششی به تمرین پرتاب دارت پرداختند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی چن و همکاران (2015)، تنظیمات انگیزشی رایان و کانل (1989)، مقیاس بهزیستی داینر و امونز (1984) و اجرای تکلیف معیار شامل 20 پرتاب دارت استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. نتایج نشان داد که محیط حامی- نیاز موجب کاهش سرخوردگی از استقلال و افزایش رضایت از وابستگی، انگیزش درونی، تنظیم همانندسازیشده و عملکرد پرتاب دارت در مراحل یادداری و انتقال شده است (P< 0.01). اما در مؤلفههای بهزیستی تفاوت معناداری بین گروهها مشاهده نشد (P> 0.05). با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش، به نظر میرسد رفتارهای آموزشی حامی- نیاز معلمان در کلاس-های تربیت بدنی، در مقایسه با آموزش مرسوم، پیامدهای عملی مثبتی برای دانشآموزان با اختلال کمتوان ذهنی آموزشپذیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه خودمختاری؛ نیازهای اساسی روانشناختی؛ انگیزش؛ یادگیری مهارت حرکتی ظریف؛ اختلال کمتوان ذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 |