تأثیر راهبردهای آموزشی خطی و غیرخطی بر تغییرپذیری هماهنگی پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 5، دوره 17، شماره 59، اردیبهشت 1404، صفحه 121-136 اصل مقاله (545.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.14729.2098 | ||
| نویسندگان | ||
| نغمه اسدی1؛ شهاب پروین پور* 2؛ مرضیه بلالی3؛ زهرا انتظاری3 | ||
| 1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خارزمی، تهران، ایران | ||
| 3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیچیدگی تمرینات آموزشی و موضوع تفاوتهای فردی، چالشهای زیادی را برای مربیان مهارتهای حرکتی ایجاد کرده است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی خطی و غیرخطی در تسهیل اکتساب هماهنگی در پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 45 پسر (میانگین سنی= 2/1±9 سال) به صورت تصادفی در گروه یادگیری خطی و دو گروه آموزش با دستکاری قیود تکلیف و آموزش افتراقی بهعنوان روش غیرخطی، در هشت جلسه تمرینی به یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. سنجش عملکرد و تغییرات هماهنگی با روش پیشآزمون-پسآزمون با دستگاه سنجش کینماتیک حرکتی بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (3*2) و آزمون t وابسته برای مقایسه نمرات RMSe استفاده شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری هماهنگی مفاصل مچ و آرنج به طور معناداری در گروه دستکاری قیود تکلیف بهبود یافت (01/0P≤) و نمرات دقت در دو گروه غیرخطی به طور معناداری افزایش پیدا کرد که این بهبود برای گروه دستکاری قیود تکلیف به مراتب بیشتر از دو گروه دیگر بود؛ درنتیجه پیشنهاد میشود که مربیان ورزشی از آموزش غیرخطی بهخصوص دستکاری قیود تکلیف در آموزش کودکان خود بهره بگیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش قیودمحور، آموزش افتراقی، هماهنگی حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,835,988 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,325,162 |