تأثیر راهبردهای آموزشی خطی و غیرخطی بر تغییرپذیری هماهنگی پرتاب آزاد بسکتبال در کودکان | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 59، اردیبهشت 1404، صفحه 121-136 اصل مقاله (545.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.14729.2098 | ||
نویسندگان | ||
نغمه اسدی1؛ شهاب پروین پور* 2؛ مرضیه بلالی3؛ زهرا انتظاری3 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خارزمی، تهران، ایران | ||
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیچیدگی تمرینات آموزشی و موضوع تفاوتهای فردی، چالشهای زیادی را برای مربیان مهارتهای حرکتی ایجاد کرده است. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی خطی و غیرخطی در تسهیل اکتساب هماهنگی در پرتاب آزاد بسکتبال بود. تعداد 45 پسر (میانگین سنی= 2/1±9 سال) به صورت تصادفی در گروه یادگیری خطی و دو گروه آموزش با دستکاری قیود تکلیف و آموزش افتراقی بهعنوان روش غیرخطی، در هشت جلسه تمرینی به یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. سنجش عملکرد و تغییرات هماهنگی با روش پیشآزمون-پسآزمون با دستگاه سنجش کینماتیک حرکتی بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (3*2) و آزمون t وابسته برای مقایسه نمرات RMSe استفاده شد. نتایج نشان داد که تغییرپذیری هماهنگی مفاصل مچ و آرنج به طور معناداری در گروه دستکاری قیود تکلیف بهبود یافت (01/0P≤) و نمرات دقت در دو گروه غیرخطی به طور معناداری افزایش پیدا کرد که این بهبود برای گروه دستکاری قیود تکلیف به مراتب بیشتر از دو گروه دیگر بود؛ درنتیجه پیشنهاد میشود که مربیان ورزشی از آموزش غیرخطی بهخصوص دستکاری قیود تکلیف در آموزش کودکان خود بهره بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش قیودمحور، آموزش افتراقی، هماهنگی حرکتی | ||
مراجع | ||
1. Schöllhorn PHaKD. The nonlinear nature of learning - A differential learning approach. Sport Science. 2012;5: 100-12 DOI: 10.2174/1875399X01205010100 2. Moy B, Renshaw I, Davids K. Variations in acculturation and Australian PETE students’ receptiveness to an alternative pedagogical approach to games teaching. Physical Education and Sport Pedagogy. 2014;19(4):349-69. DOI:10.1080/17408989.2013.780591 3. Davids K, Hristovski R, Araújo D, Serre NB, Button C, Passos P. Complex systems in sport. London: Routledge; 2013. ISBN: 978-0-415-80970-2 4. Newell KM, Ranganathan R. Instructions as constraints in motor skill acquisition. In: Motor learning in practice: a constraints-led approach. London: Routledge; 2010, pp. 17-32. ISBN 9780203888100 5. Davids K, Araújo D, Vilar L, Renshaw I, Pinder R. An ecological dynamics approach to skill acquisition: Implications for development of talent in sport. Talent Development and Excellence. 2013;5(1):21-34. DOI: 10.1037/tde0000001 6. Chow JY, Davids K, Button C, Renshaw I. Nonlinear pedagogy in skill acquisition: an introduction. Philadelphia: Taylor & Francis; 2015. ISBN: 9781003247456 7. Davids K, Button, C., & Bennett, S. J. Coordination and control of movement in sport: an ecological approach. Champaign, IL: Human Kinetics 2008. ISBN:978-0736036863 8. I Schollhorn W, Hegen P, Davids K. The nonlinear nature of learning-A differential learning approach. The Open Sports Sciences Journal. 2012;5(1):100-12. DOI:10.2174/1875399X01205010100 9. Fuchs PX, Fusco A, Cortis C, Wagner H. Effects of differential jump training on balance performance in female volleyball players. Applied Sciences. 2020;10(17):5921.DOI: 10.3390/app10175921 10. Schollhorn W, Beckmann H, Michelbrink M, Sechelmann M, Trockel M, Davids K. Does noise provide a basis for the unification of motor learning theories? International Journal of Sport Psychology. 2006;37(2/3):186. DOI:10.1098/7608.2006 11. Renshaw I, Chow JY. A constraint-led approach to sport and physical education pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy. 2019;24(2):103-16.DOI:10.1080/17408989.2018.1552676 12. Renshaw I, Headrick J, Maloney M, Moy B, Pinder R. Constraints-led learning in practice: Designing effective learning environments. Skill acquisition in sport. London: Routledge; 2019, pp. 163-82. ISBN: 9781351189750 13. Renshaw I, Chow J-Y. A constraint-led approach to sport and physical education pedagogy. Physical Education and Sport Pedagogy. 2019;24(2):103-16. .DOI:10.1080/17408989.2018.1552676 14. Chow JY. Nonlinear learning underpinning pedagogy: evidence, challenges, and implications. Quest. 2013;65(4):469-84.DOI: 10.1080/00336297.2013.807746 15. Hajhasan Tehrani A, Prvinpour s. Scientific works and theories of motor learning: Tehran: Elm-o-Harekat: Publications; 2018. ISBN:9786008500247 16. Chow JY, Davids K, Hristovski R, Araújo D, Passos P. Nonlinear pedagogy: Learning design for self-organizing neurobiological systems. New Ideas in Psychology. 2011;29(2):189-200.DOI: 10.1016/j.newideapsych.2010.10.001 17. Davids K, Button C, Bennett S. Dynamics of skill acquisition: a constraints-led approach. Champagin, IL: Human Kinetics; 2008. ISBN:978-0736036863 18. Mateus N, Santos S, Vaz L, Gomes I, Leite N. The effect of a physical literacy and differential learning program in motor, technical and tactical basketball skills. Revista de Psicología del Deporte. 2015;24(1):73-6. DOI:10.1080/3390.2015 19. Henz D, Schöllhorn WI. Differential training facilitates early consolidation in motor learning. Frontiers in Behavioral Neuroscience. 2016;10:199. DOI:10/3389/fnbeh.2016.00199 20. Bozkurt S. The effects of differential learning and traditional learning trainings on technical development of football players. Journal of Education and Training Studies. 2018;6:25-9 . DOI:10.1080/4775.2018 21. Oftadeh S, Bahram A, Yaali R, Ghadiri F, Schöllhorn WI. External focus or differential learning: is there an additive effect on learning a futsal goal kick? International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;19(1):317.DOI: 10.3390/ijerph19010317 22. James EG. Short-term differential training decreases postural sway. Gait & Posture. 2014;39(1):172-6.DOI: 10.1016/j.gaitpost.2013.06.020 23. Renshaw I, Araújo D, Button C, Chow JY, Davids K, Moy B. Why the constraints-led approach is not teaching games for understanding: a clarification. Physical Education and Sport Pedagogy. 2016;21(5):459-80.DOI: 10.1080/17408989.2015.1095870 24. Savelsbergh GJ, Kamper WJ, Rabius J, De Koning JJ, Schöllhorn W. A new method to learn to start in speed skating: a differencial learning approach. International Journal of Sport Psychology. 2010;41(4):415.DOI:10.1080/1744.2010 25. Gray R. Comparing the constraints led approach, differential learning and prescriptive instruction for training opposite-field hitting in baseball. Psychology of Sport and Exercise. 2020;51:101797.DOI: 10.1016/j.psychsport.2020.101797 26. Raposo FZ, Caldeira P, Batalau R, Araújo D, Silva MN. Self-determination theory and nonlinear pedagogy: An approach to exercise professionals’ strategies on autonomous motivation. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte Y Recreación. 2020(37):680-6.DOI: 10.47197/retos.v37i37.74355 27. Wulf G, Shea C, Park J-H. Attention and motor performance: preferences for and advantages of an external focus. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2001;72(4):335-44.DOI: 10.1080/02701367.2001.10608970 28. Ghojoghi M, Boroujeni ST, Aghapoor SM, Shahbazi M, Shirzad E. Effect of task constraints on coordination variability in missed and successful trails of chip pass. Motor Behavior. 2019;11(38):97-114.DOI: 10.22089/mbj.2018.4732.1554 29. Lee MCY, Chow JY, Komar J, Tan CWK, Button C. Nonlinear pedagogy: an effective approach to cater for individual differences in learning a sports skill. PloS one. 2014;9(8):e104744.DOI: 10.1371/journal.pone.0104744 30. Gray R. Changes in movement coordination associated with skill acquisition in baseball batting: freezing/freeing degrees of freedom and functional variability. Frontiers in Psychology. 2020;11.DOI: 10.3389/fpsyg.2020.01295 31. Wilson C, Simpson SE, Van Emmerik REA, Hamill J. Coordination variability and skill development in expert triple jumpers. Sports Biomechanics. 2008;7(1):2-9. DOI: 10.1080/14763140701682983 32. Button C, Macleod M, Sanders R, Coleman S. Examining movement variability in the basketball free-throw action at different skill levels. Research Quarterly for Exercise and Sport. 2003;74(3):257-69.DOI: 10.1080/02701367.2003.10609090 33. Mullineaux DR, Uhl TL. Coordination-variability and kinematics of misses versus swishes of basketball free throws. Journal of Sports Sciences. 2010;28(9):1017-24.DOI: 10.1080/02640414.2010.487872 34. Pacheco MM, Lafe CW, Newell KM. Search strategies in the perceptual-motor workspace and the acquisition of coordination, control, and skill. Frontiers in Psychology. 2019;10:1874 DOI:. 10/3389/fpsyg.2019.01874 35. Schöllhorn W. Practical consequences of systems dynamic approach to technique and strength training. Acta Academiae Olympique Estonia. 2000;8:25-37.DOI:10.1080/0814785 36. Komar J, Chow J-Y, Chollet D, Seifert L. Effect of analogy instructions with an internal focus on learning a complex motor skill. Journal of Applied Sport Psychology. 2014;26(1):17-32 .DOI: 10.1080/10413200.2013.771386 37. Chow J-Y. Coordination and its acquisition in a multi-articular lower limb interceptive task. Otago: University of Otago; 2007. hdl.handle.net/10523/195 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 |
تعداد نشریات | 9 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 4,100 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,604,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,103,676 |