تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,506,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,730,212 |
اثر انتخاب های غیرمرتبط با تکلیف بر یادگیری حرکتی کودکان در شرایط کلیشه ای | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.16585.2146 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدرضا موسوی1؛ حمـید صالحی* 2؛ تاکهیرو ایواتسوکی3 | ||
1دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان | ||
3دانشگاه هاوایی | ||
چکیده | ||
مطالعات نشان دادند تمرین در شرایط کلیشهای جنسیتی میتواند یادگیری حرکتی را بهطور منفی تحت تأثیر قرار دهد. این پژوهش باهدف کاهش اثر منفی کلیشههای جنسیتی بر یادگیری حرکتی کودکان از طریق حمایت خودمختاری انجام شد. تعداد ۵۴ دختر (میانگین سن = 37/10، انحراف معیار = ۴۸/۰ سال) بر اساس نمرات پیشآزمون در یکی از گروههای تهدید کلیشهای+حمایت خودمختاری، تهدید کلیشهای جفتشده و کلیشه خنثیشده جفتشده قرار گرفتند. قبل از فراگرفتن یک تکلیف دریبل فوتسال، شرکتکنندگان گروههای تهدید کلیشه + حمایت خودمختاری و تهدید کلیشهای دستورالعملی دریافت کردند که بر برتری پسران در عملکرد ورزشی بهویژه فوتسال تأکید داشت. علاوهبراین، به شرکتکنندگان گروه تهدید کلیشهای + حمایت خودمختاری حق انتخاب داده شد تا پیش از هر بلوک تمرینی، توپی با رنگ موردعلاقه خود انتخاب کنند. انگیزه درونی شرکتکنندگان بعد از مرحله اکتساب اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس عملکرد شرکتکنندگان در مراحل یادداری و انتقال نشان داد که گروههای تهدید کلیشهای + حمایت خودمختاری و کلیشه خنثیشده اجرای مشابهی داشتند، در حالیکه گروه تهدید کلیشهای عملکرد ضعیفتری در مقایسه با دو گروه دیگر نشان داد. طبق نتایج، بین نمرات انگیزش درونی و زمان اجرای دریبل در آزمونهای یادداری و انتقال ضرایب همبستگی منفی معنادار بدست آمد. این یافتهها نشان میدهد که حمایت از خودمختاری میتواند اثر منفی تهدید کلیشهای جنسیتی بر یادگیری حرکتی کودکان را کاهش دهد و متعاقباً بینش ارزشمندی را برای مداخلات و اقدامات آینده ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تهدید کلیشه ای؛ یادگیری حرکتی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 |