تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 305 |
تعداد مقالات | 3,825 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,239,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,682,130 |
تاثیر بازی لیوان چینی بر ادراک بینایی و مهارتهای حرکتی ظریف دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.17023.2496 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه داوری* 1؛ سمانه السادات خلیلی راد2؛ فاطمه خدائی سمیرمی3 | ||
1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
3کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به مشکل کودکان کم توان ذهنی در اجرای برخی از مهارت های حرکتی و اهمیت اثرات آن در زندگی روزمره، معرفی برنامه های ورزشی مناسب به منظور کمک به این کودکان مهم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی لیوان چینی بر ادراک بینایی و مهارت-های حرکتی ظریف دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. روش ها: مطالعه حاضر، از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه تجربی و کنترل بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند، 20 دانش آموز کم توان ذهنی در رده سنی 7 تا 11 سال، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری آزمون برونینکس اوزرتسکی و آزمون ادراک بینایی فراستیگ بودند. مداخله تمرینی در 16 جلسه 45 دقیقه ای در گروه تجربی اجرا گردید. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل، حاکی از بهبود معنادار مهارتهای حرکتی ظریف و برخی از مولفه های ادراک بینایی بر اثر بازی لیوان چینی در گروه تجربی بود. نتیجه گیری: براساس این نتایج بازی لیوان چینی، می تواند در جهت بهبود ادراک بینایی و مهارت های حرکتی کودکان کم توان ذهنی در برنامه های ورزشی و برنامه های روزانه مراکز آموزش و پرورش، آموزشی و توانبخشی کودکان موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی لیوان چینی؛ مهارتهای حرکتی ظریف؛ ادراک بینایی؛ کودکان کم توان ذهنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 118 |