مقایسة سیستمهای مغزی-رفتاری (BAS-BIS) و تمایزیافتگی خود بین دانشآموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار مقطع متوسطۀ دوم | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 9، دوره 13، شماره 49، مهر 1403، صفحه 133-146 اصل مقاله (681.08 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.14366.2380 | ||
| نویسندگان | ||
| شیدا نوری1؛ قاسم الیاسی* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، اداره آموزش و پرورش، اردبیل، ایران | ||
| 2گروه تربیتبدنی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این مطالعه، مقایسة سیستمهای مغزی-رفتاری و تمایزیافتگی خود بین دانشآموزان دختر ورزشکار و غیرورزشکار بود. مواد و روش ها: پژوهش از نوع علّی-مقایسهای بود و جامعةآماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دورة دوم شهر اردبیل بود (تعداد=7477). تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری تمام شمار برای ورزشکاران و تصادفی خوشهای چندمرحلهای برای غیرورزشکاران، انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. ملاک انتخاب دانشآموزان ورزشکار، داشتن مقام، حداقل در مسابقات استانی و سه سال سابقه فعالیت ورزشی منظم با حداقل سه جلسه تمرین در هفته بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998) و مقیاس سیستمهای مغزی/رفتاری کارور و وایت (1994) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نشان داد که دختران ورزشکار در مقایسه با غیرورزشکاران، سیستم فعالساز رفتاری غالب و فعالتری داشتند و میزان تمایزیافتگی در گروه ورزشکار بیشتر از گروه غیرورزشکار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، به نظر میرسد سیستمهای مغزی و رفتاری و میزان تمایزیافتگی با سطح مشارکت ورزشی مرتبط است؛ بنابراین شناخت این مفاهیم میتواند مؤلفههای مناسبی در تحلیلهای روانشناختی و عملکردی ورزشی افراد باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سیستمهای مغزی / رفتاری؛ تمایزیافتگی خود؛ ورزشکار؛ غیرورزشکار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,837,353 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,326,212 |