طراحی و آزمون مدل تجارت اجتماعی در صنعت ورزش کشور
مطالعات مدیریت ورزشی
دوره 15، شماره 82 ، آذر و دی 1402، صفحه 87-112 اصل مقاله (1.51 M )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/smrj.2022.12869.3678
نویسندگان
حسین براخاص 1 ؛ شهرام شفیعی* 2 ؛ مهرعلی همتی نژاد 3 ؛ حسن قره خانی 4
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
3 استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
4 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی و آزمون مدل تجارت اجتماعی در صنعت ورزش کشور انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش مدرسان و پژوهشگران دانشگاهی در حوزه صنعت ورزش، اعضای تیم مدیریت کسب وکارهای ورزشی فعال در فضای مجازی، مدیران و کارشناسان سازمانهای حوزه صنعت ورزش و مشاوران و تحلیگران صنعت ورزش بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند و با استفاده از فرمول کوکران بر مبنای محاسبه واریانس اولیه 92 نفر برآورد شد که در نهایت 97 پرسشنامه کامل و تجزیه و تحلیل شدند. برای ارزیابی روایی محتوایی از ده متخصص علمی و اجرایی نظرخواهی شد. سپس پایایی ترکیبی و روایی سازه در مرحله نهایی با استفاده از نرم افزار پی.ال.اس بررسی و تایید شد. نتایج تحلیل عاملی سازههای هریک از چهارده متغیر اصلی نشان داد که تمامی مؤلفه ها به صورت معناداری نقش تبیین کننده ای دارند. تحلیل مسیر هم نشان داد که روابط بین چهارده متغیر اصلی به توالی پنج سطح از متغیرهای مستقل به سمت متغیرهای وابسته مثبت و معنادار است و مدل مفهومی برازش مطلوبی دارد. براساس یافته های پژوهش می توان گفت که تجارت اجتماعی در ورزش یک سیستم نوپا و غیرنظامند است که از طریق اطلاعات و چارچوب های کلیدی این پژوهش می تواند نظامند و توسعه یابد. از این رو به فعالان، متولیان و ذینفعان حوزه تجارت اجتماعی در ورزش پیشنهاد می شود از نتایج این پژوهش برای تصمیمگیری، برنامهریزی و ارزیابی سیستمهای کسب و کار حوزه صنعت ورزش استفاده کنند.
کلیدواژهها
اکوسیستم تجاری و اقتصادی ؛ تجارت اجتماعی ؛ بازاریابی اجتماعی ؛ صنعت ورزش
مراجع
Abbaspour, M., & Saeeda, S (1400). Investigating the role of social business trust and its background in creating e-commerce satisfaction and customer buying behavior (Case study: Digi Kala customers). Master Thesis, Yazd University of Science and Art, Faculty of Humanities, 1-120. (In Persian)
Abdullahi, M.H., Zareian, H., Gholami Turksluyeh, S., & Boyeri Shami, R (2021). The impact of social media and the price image presented on them on the intention of customers to buy sportswear during the Corona pandemic. Sports Management Studies, 13 (69), 247-267. (In Persian)
Adevu, E. K., Budu, J., Dzimey, W., & Entee, E. (2020). Preliminary Insights into Social Commerce in the Fitness Industry of Ghana. In International Working Conference on Transfer and Diffusion of IT , 499-507.
Ahmadi, M., Isfahani, A., Nodehi, M.A., & Ahmadi, M (2020). Development of a framework for strategies to control and compensate for financial losses in the sports industry (Case study: outbreak of coronavirus in Iran). Contemporary Research in Sports Management, 10 (20), 97-110. (In Persian)
Aljaafari, m. A (2020). Holistic social commerce framework for Saudi Arabia. International conferences ict, society, and human beings, connected smart cities and web based communities and social media, 1-22.
Al-Kubaisi, H. H., & Abu-Shanab, E. A. (2022). Factors influencing trust in social commerce: the case of Qatar. International Journal of Electronic Business , 17 (1), 13-36.
Al-Omoush, K. S., De Lucas Ancillo, A., & Gavrila, S. G. (2022). The role of cultural values in social commerce adoption in the Arab world: An empirical study. Technological Forecasting and Social Change , 176 , 121-440.
Anggraeni, A., & Felix, D. (2022). The Landscape of Social Commerce in Indonesia. In Handbook of Research on the Platform Economy and the Evolution of E-Commerce , 370-388.
Bazi, S., Haddad, H., Al-Amad, A., Rees, D., & Hajli, N. (2022). Investigating the Impact of Situational Influences and Social Support on Social Commerce during the COVID-19 Pandemic. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research , 17 (1), 104-121.
Changchit, C., Cutshall, R., & Pham, A. (2022). Personality and demographic characteristics influence on consumers’ social commerce preference. Journal of Computer Information Systems , 62 (1), 98-108.
Fahim, I., Purslemi, M., Hosseinzadeh, A., & Ghasemi Namaghi, M. (2020). Designing a Social Branding Model of the Banking Industry in Social Networks. Brand Management , 7 (3), 171-226. (In Persian)
Farooque, M., Almarhoon, S., Alharizi, S., & Mohammed, A. (2021). Critical factors for acceptance of social commerce: a case study in Oman. The journal of Asian finance, economics and business , 8 (5), 657-665.
Farsi, S., Saibani, H.R., & Savadi, M (2021). Structural equation of factors affecting e-marketing in the sports business environment. Business Management, 13 (49), 227-241. (In Persian)
Ganjkhanlu, a., memati, j., & khabiri, m (2021). Marketing strategies for the development of iran's sports industry. Journal of business in sports, 1 (2), 7-15. (in persian)
Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European business review, 1-115.
Hambrick, M. E., Svensson, P. G., & Kang, S. (2019). Using social network analysis to investigate interorganizational relationships and capacity building within a sport for development coalition. Sport Management Review , 22 (5), 708-723.
Heidari, N., Hakakzadeh, M., &Manouchehri Nejad, M. (2021). Model of economic development of sports industry with the use of social networks. Sports Management Studies, 13 (68), 30-63. (In Persian)
Hu, T., Dai, H., & Salam, A. F. (2019). Integrative qualities and dimensions of social commerce: Toward a unified view. Information & management, 56 (2), 249-270.
Jahantegh, S (2019). Capabilities of social networks in the development of sports business, the second national conference of new ideas in business management, Tehran, 1-7. (In Persian)
Jami Pour, M.., Hosseinzadeh, M., & Mansouri, N. S. (2021). Challenges of customer experience management in social commerce: an application of social network analysis. Internet Research , 32 (1), 241-272
Kalashi, M., Eidi, H., Abbasi, H., &Rajaei, M. (2019). Estimation of GDP of sport and developments of its components (1395-1375). Sports Management Studies, 11 (54), 17-32. (In Persian)
Kumar, V., Nanda, P., & Tawangar, S. (2022). Social Media in Business Decisions of MSMEs: Practices and Challenges. International Journal of Decision Support System Technology (IJDSST) , 14 (1), 1-12.
Liao, S. H., Widowati, R., & Cheng, C. J. (2022). Investigating Taiwan Instagram users’ behaviors for social media and social commerce development. Entertainment Computing , 40 , 10-61.
Lin, X., & Wang, X. (2022). Towards a model of social commerce: improving the effectiveness of e-commerce through leveraging social media tools based on consumers’ dual roles. European Journal of Information Systems, 1-18.
Mesbahi Jahromi, N.S., Mirabi, V.R., Mohebbi, S., & Bagheri, M (2019). Identifying Gaps in Social Business Implementation in Start-ups, Intelligent Business Management Studies, 8 (30), 163-188. (In Persian)
Meydani, E., Düsing, C., Fedrau, A., & Trier, M. (2022). The “Black Box” of Social Commerce Platforms-A Closer Look at Users’ Activities, 1-11
Popp, B., & Woratschek, H. (2016). Introducing branded communities in sport for building strong brand relations in social media. Sport Management Review, 19(2), 183-197.
Rahimizadeh, M (2020). Strategies and consequences of e-commerce in the Iranian sports industry. Journal of Sports Management, 13 (4), 1071-1091. (In Persian)
Report of the European Economic Commission (2018). https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20190923-1.
Smith, P. R., & Zook, Z. (2011). Marketing communications: integrating offline and online with social media : Kogan Page Ltd, 1-13.
Tarighe, R & Sajjadi, S.N (2021). Designing an e-marketing model for selected professional team sports federations in the country. Journal of Sports Management, 13 (1), 119-139. (In Persian)
Vatandost, A., & Nikki Esfahalan, H (2020). The Impact of Social Business Incentives on Participation in Social Business on the Social Media Platform (Case Study: Instagram Users), M.Sc. Thesis, Al-Ghadir Institute of Higher Education, Department of Humanities. 1-135. (In Persian)
Wahyuningsih, S., & Mustaqim, M. (2022). The Role of Social Media for Promoting Indonesian Women’s Online Entrepreneurship: Prospects, Challenges and Strategies. IQTISHADIA , 14 (2), 99-112
Wang, X., Lin, X., & Spencer, M. K. (2019). Exploring the effects of extrinsic motivation on consumer behaviors in social commerce: Revealing consumers’ perceptions of social commerce benefits. International Journal of Information Management, 45 , 163-175.
Wijenayaka, A. (2022). A Study of Establishing a Conceptual Model for Understanding the Impact of Social Commerce on Consumer Decision Making With Social Support Perspective, 14-28
Zahrabi, F., Sabunchi, R., & Foroughipour, H (2020). E-commerce development strategies in the country's sports. Journal of Sports Science, in press.1-16 (In Persian).
Zhang, M., Guo, L., Hu, M., & Liu, W. (2017). Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: Mediating effect of customer value creation. International Journal of Information Management, 37 (3), 229-240.
Zhang, M., Liu, Y., Wang, Y., & Zhao, L. (2022). How to retain customers: Understanding the role of trust in live streaming commerce with a socio-technical perspective. Computers in Human Behavior , 127 , 107-152.
Zuo, Y., Chen, H., Pan, J., Si, Y., Law, R., & Zhang, M. (2021). Spatial distribution pattern and influencing factors of sports tourism resources in China. ISPRS International Journal of Geo-Information , 10 (7), 414-428.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 105
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80