تاثیر تمرینات هوازی، واقعیت مجازی و تکالیف دوگانه بر عملکرد حرکتی و افسردگی بیماران ام. اس. افسرده | ||
رفتار حرکتی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 55، فروردین 1403، صفحه 35-54 اصل مقاله (748.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2021.11043.1983 | ||
نویسندگان | ||
مریم صالحی1؛ حسن محمدزاده* 2؛ جواد راستی3؛ مسعود اعتمادی فر4 | ||
1دانشجو دکتری، تربیت بدنی، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه، ایران | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه ارومیه،ارومیه، ایران | ||
3استادیار گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
4استاد متخصص مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با بررسی تاثیر تمرینات هوازی، واقعیت مجازی و تکالیف دوگانه بر عملکرد حرکتی و افسردگی بیماران اماس افسرده انجام شد. 48 زن مبتلا به اماس با میانگین سنی 21/8 ±13/42 در این تحقیق شرکت کرده و به صورت تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه تمرین هوازی به مدت هشت هفته و هر هفته دو جلسه به تمرینات هوازی پرداختند و گروه واقعیت مجازی در محیط مجازی و گروه تکالیف دوگانه به صورت همزمان با استفاده از تمرین هوازی و واقعیت مجازی تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل نیز فعالیتهای روزمره خود را ادامه داد. از پرسشنامه افسردگی بک، تست تعادل رسیدن عملکردی و ده متر راه رفتن در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نتایج آزمون t زوجی نشان داد راه رفتن، تعادل و افسردگی در گروههای تمرین از پیشآزمون تا پسآزمون بهبود معنیداری یافت (05/0≥P). برای مقایسه راه رفتن و تعادل در گروههای تحقیق از آزمون کوواریانس استفاده شد و نتایج نشان داد که بین نمرات پسآزمون راه رفتن، تعادل و افسردگی در گروههای تحقیق تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0≥P). نتایج آزمون بونفرونی نیز نشان داد که در متغیر راه رفتن، تعادل و افسردگی بین گروه تکالیف دوگانه با گروه هوازی و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0≥P). در نهایت نتایج تأیید میکند که تکالیف دوگانه بیشتر از تمرینات هوازی و واقعیت مجازی منجر به بهبود تعادل و راه رفتن و افسردگی زنان ام. اس. افسرده میشود و این تمرینات میتواند مداخله مناسبی برای بهبود عملکرد حرکتی و افسردگی این افراد باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیماران ام. اس؛ افسردگی؛ تعادل و راه رفتن؛ تمرین هوازی؛ واقعیت مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,733 |