الگوی مشارکت در اوقات فراغت ورزشی و وضعیت اعتیاد به فضای مجازی معلّمان تربیتبدنی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 12، شماره 37، زمستان 1403، صفحه 133-152 اصل مقاله (950.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.16344.2487 | ||
| نویسندگان | ||
| محمدحسن فردوسی* 1؛ حیدر حسینی2؛ محبوبه روزبهانی2؛ منا شهابی نژاد3 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی مشارکت در اوقاتفراغت ورزشی و اعتیاد به فضای مجازی معلمان تربیتبدنی شهر اهواز طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، همبستگی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بود که جمعآوری اطلاعات آن به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق، معلمان تربیتبدنی شهر اهواز بودند و طبق آخرین آمار کسبشده، تعداد آنها 1201 نفر در شهر اهواز بود. طبق فرمول کوکران، 292 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند و نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفیِ دردسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اوقاتفراغت ورزشی اسماعیلی (۲۰۱۱) و پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای تحقیق توسط اساتید و متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامههای پژوهش از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اوقاتفراغت ورزشی 81/0 و برای پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی 84/0 به دست آمد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون معادلات ساختاری در جهت تعیین رابطه و مدلسازی استفاده شد. نتایج نشان داد که مشارکت در اوقاتفراغت ورزشی بر کاهش اعتیاد به فضای مجازی معلمان تربیتبدنی شهر اهواز با مقدار تی به میزان 960/92 دارای رابطه مستقیم بود. سطح فعالیت بدنی در اوقاتفراغت با کاهش اعتیاد به فضای مجازی دارای رابطه مستقیم بود و اعتیاد به فضای مجازی و اضطراب اثر معکوس و منفی بر سلامت جسمی و روانی معلمان داشت و برعکس، فعالیتهای بدنی و ورزشی رابطه مستقیم و مثبتی با سلامت معلمان و دبیران در ابعاد مختلف داشت. با توجه به اهمیت نقش معلمان تربیتبدنی در ارتقای سلامت جامعه، ایجاد آگاهی و ترویج این الگوی مشارکت در آموزشها و کارگاههای آموزشی میتواند بهعنوان یک استراتژی مؤثر در مدیریت مدارس و دانشآموزان به کار رود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتیاد به فضای مجازی؛ مشارکت ورزشی؛ اوقات فراغت؛ معلمان تربیت بدنی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,222 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,310,424 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,557,041 |