تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,868 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,632,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,755,714 |
تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.11188.2222 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم متشرعی* ؛ فاطمه پیریان؛ علیرضا فارسی | ||
دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
اختلال نقص توجه-بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالهای عصبی-تحولی دوره کودکی است که باعث آسیب در ابعاد مختلف از جمله تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرین ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی بود. این پژوهش به روش نیمهتجربی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام شد. شرکت کنندههای این پژوهش شامل 30 کودک مبتلا به اختلال نقصتوجه-بیشفعالی با میانگین سنی14/2±5/9 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. والدین کودکان پرسشنامه هوش هیجانی و خودکارآمدی را بهعنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس مداخلۀ مربوط به هر گروه آزمایش در مدت 8 جلسۀ یک ساعته اجرا شد. بعد از آنکه، دو گروه (تمرینات ذهنآگاهی و تمرینات ادراکی حرکتی) تمرینات خود را به مدت چهار هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه یک ساعت انجام دادند، پسآزمون مشابه پیشآزمون انجام شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس مرکب (3 گروه *2 عامل زمان) با اندازههای مکرر با سطح معناداری (05/0> p) استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی در بهبود هوش هیجانی و خودکارآمدی کودکان با نقص توجه-بیشفعالی در مقایسه با گروه گنترل با (05/0> p) تأثیر معناداری دارد. در حالیکه بین اثربخشی دو نوع مداخله بر متغیرهای مورد بررسی، با05 /p≥ تفاوت معنیداری وجود نداشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود از تمرینات ادراکی-حرکتی و ذهنآگاهی برای ارتقای هوش هیجانی و خودکارآمدی کودکان مبتلا به نقص توجه-بیشفعالی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراکی-حرکتی؛ ذهنآگاهی؛ هوش هیجانی؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |