اثربخشی تمرینات ورزشی بازی محور برفرآیندهای شناختی سطح بالای دانش آموزان دیرآموز | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 5، دوره 13، شماره 49، مهر 1403، صفحه 63-76 اصل مقاله (699.37 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15926.2443 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن ترکی1؛ علی اسماعیلی* 2؛ زهرا سلمان3 | ||
| 1کارشناسی ارشد روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2گروه روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرینات ورزشی بازیمحور بر فرایندهای شناختی سطح بالای دانشآموزان دیرآموز بود. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروههای کنترل و آزمایش بود. دوازده دانشآموز 9-10 ساله که در دسته دانشآموزان دیرآموز قرار داشتند، انتخاب شدند و پس از انجام پیشآزمون، به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (شش نفر) و گروه کنترل (شش نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش هر هفته سه جلسه و درمجموع دوازده جلسه 60 دقیقهای در پروتکل تعیینشده شرکت کرد. ابزار اندازهگیری نرمافزار دستهبندی کارتهای ویسکانسین بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته ها: براساس نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره با سطح معناداری 05/0 مشخص شد که بین گروه کنترل و گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود داشت و گروه آزمایش نمرات بهتری کسب کردند. نتیجه گیری: بنابراین توصیه میشود با قراردادن تمرینات ورزشی بازیمحور در برنامه تربیتبدنی مدارس بهعنوان برنامهای مکمل، شاهد تأثیر مثبت این تمرینات بر تقویت فرایندهای شناختی سطح بالای دانشآموزان دیرآموز و کیفیت تحصیل و زندگی آینده آنان باشیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرینات ورزشی؛ بازی محور؛ فرایندهای شناختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,832,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,320,251 |