تأثیر خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوشبینی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 49، مهر 1403، صفحه 31-44 اصل مقاله (836.32 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15069.2407 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن شفاعی1؛ شیدا رنجبری* 2؛ منصور خلیل زاده کوچمشکی3؛ محمدباقر عسکرنیا4 | ||
| 1دکتری، بخش توانبخشی، ماساژ و سلامت جسمانی دانشگاه دولتی ورزش، مسکو، روسیه | ||
| 2استادیار، گروه تربیتبدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
| 3استادیار، گروه تربیتبدنی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران | ||
| 4دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیتبدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوشبینی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار اجرا شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی بود که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی است و بهصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری همه دانشآموزان ورزشکار مرد بودند که در تیمهای ورزشی بهصورت منظم فعالیت داشتند که اطلاعاتی درخصوص تعداد آنان در دسترس نبود. براساس روش نمونهگیری دردسترس، 200 تن از آنان که در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت داشتند، بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامه خستگی هیجانی، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه خوشبینی تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بود. یافته ها: مطابق با نتایج مدل پژوهش و آماره تی مشخص شد که خستگی هیجانی بر خوشبینی تحصیلی تأثیری به میزان 596/0- و فرسودگی تحصیلی به میزان 805/0 دارد. همچنین اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوشبینی تحصیلی تأثیری به میزان 294/0- و فرسودگی تحصیلی تأثیری به میزان 151/0 دارد. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود در جهت افزایش خوشبینی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان، خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی آنها در دوران تحصیل مدنظر قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خستگی هیجانی؛ فرسودگی تحصیلی؛ خوشبینی تحصیلی؛ اضطراب پیشرفت تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,154 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,837,350 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,326,210 |