تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,735,916 |
تأثیر خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوش بینی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15069.2407 | ||
نویسندگان | ||
حسن شفاعی1؛ شیدا رنجبری* 2؛ منصور خلیل زاده کوچمشکی3؛ محمدباقر عسکرنیا4 | ||
1بخش توانبخشی، ماساژ و سلامت جسمانی دانشگاه دولتی ورزش، مسکو، روسیه. | ||
2گروه تربیت بدنی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
3استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران. | ||
4دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوشبینی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان ورزشکار اجرا گردید. روشها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد و به صورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان ورزشکار مرد بود که در تیمهای ورزشی به صورت منظم فعالیت داشتند که اطلاعاتی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. بر اساس روش نمونه گیری دردسترس تعداد 200 از آنان که در رشتههای ورزشی مختلف فعالیت داشتند به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر شامل 4 پرسشنامه خستگی هیجانی، پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی، پرسشنامه خوشبینی تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بود. نتایج: مطابق با نتایج مدل پژوهش و آماره تی مشخص گردید که خستگی هیجانی بر خوشبینی تحصیلی تأثیری به میزان 596/0- و فرسودگی تحصیلی به میزان 805/0 دارد. همچنین اضطراب پیشرفت تحصیلی بر خوش بینی تحصیلی تأثیری به میزان 294/0- و فرسودگی تحصیلی تأثیری به میزان 151/0 دارد. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود در جهت افزایش خوش بینی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان، خستگی هیجانی و اضطراب پیشرفت تحصیلی آن ها در دوران تحصیلی مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خستگی هیجانی؛ فرسودگی تحصیلی؛ خوش بینی تحصیلی؛ اضطراب پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 |