نقش سیستم های مغزی رفتاری و عدم تقارن نیمکره ای در خلاقیت حرکتی نوجوانان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| مقاله 13، دوره 14، شماره 51، بهار 1404 | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2024.15493.2429 | ||
| نویسندگان | ||
| پروانه شمسی پور دهکردی* 1؛ مریم عبدالشاهی2؛ فاطمه جودکی3؛ مهتاب حیدری4 | ||
| 1عضو گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه الزهرا | ||
| 2استادیار دانشگاه الزهرا (س) | ||
| 3دانشگاه الزهرا | ||
| 4گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سیستم های مغزی رفتاری و عدم تقارن نیمکره ای بر خلاقیت حرکتی در نوجوان بود. موارد و روشها: 239 دانش آموز دختر و پسر (با میانگین سنی0.6±15.4) به روش نمونه گیری هدفمند پرسشنامه های جمعیت شناختی، دست برتری ادینبرگ ویلیامز (1986) و سیستمهای مغزی رفتاری کارو و وایت (1994) را تکمیل، سپس 207 نوجوان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با توجه به نمرات پرسشنامه های سیستم های مغزی رفتاری و دست برتری در گروه های راست برتر_فعال ساز (58 نوجوان)، راست برتر_ بازدارنده (64 نوجوان)، چپ برتر_ فعال ساز (37 نوجوان) و چپ برتر_ بازدارنده (48 نوجوان) قرار گرفتند. سپس آزمون خلاقیت حرکتی نوجوانان (مارتینز و فرنانندز ریو،2019) را اجرا کردند. یافته ها: یافته های تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد نوجوانان با سیستم فعال ساز رفتاری در مقایسه با سیستم بازداری رفتاری دارای میانگین بالاتری در مولفه های روانی (P= 0/03)، ابتکار (P= 0/001)، انعطاف پذیری (P= 0/01) و خلاقیت حرکتی ((P=0/001 هستند. همچنین نوجوانان چپ برتر دارای میانگین بالاتری در مولفه های روانی، ابتکار، تخیل و خلاقیت حرکتی در مقایسه با نواجوان راست برتر بودند. نتیجه گیری: افراد چپ برتر که نیمکره غالب آنها راست و دارای سیستم فعال ساز رفتاری می باشند دارای خلاقیت حرکتی بهتری نسبت به افراد راست برتر با سیستم مغزی رفتاری بازدار می باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت؛ حرکت؛ روانی؛ ابتکار؛ انعطاف پذیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 847 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 350 |
| تعداد مقالات | 4,230 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,334,900 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,571,184 |