الگوی مدیریت اتلاف آموزشی در اثربخشی نظام آموزش تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 12، شماره 36، مهر 1403، صفحه 61-88 اصل مقاله (1.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.16107.2472 | ||
| نویسندگان | ||
| اکرم خوش بخت1؛ سارا کشکر* 2؛ غلام علی کارگر2؛ محمد جوادی پور3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار روش ها و برنامه های آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی الگوی مدیریت اتلاف آموزشی در اثربخشی نظام آموزش تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران بود. رویکرد تحقیق حاضر از نظر هدف بنیادی و از لحاظ استراتژی از نوع کیفی بود که با استفاده از گراندد تئوری و براساس رویکرد سیستماتیک استراوس-کوربین انجام شد. دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک اسنادی و مصاحبه اسمی با خبرگان جمعآوری شد. شرکتکنندگان در بخش مصاحبه، اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی و مدیریت و برنامهریزی آموزشی، معلمان ورزش، مدرسان و مربیان خبره ورزش دانشگاهی و همچنین اساتید و دانشجویان گرایشهای مختلف علوم ورزشی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با شرکتکنندگان با 10 نفر شروع شد و تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافت و با 16 نفر مصاحبه انجام شد. سپس با تحلیل دادههای کیفی، 23 مقوله حاصل شد که شامل موجبات علّی حاوی چهار مقوله (عوامل مرتبط با اساتید، ویژگیهای دانشجویان و...)، عوامل زمینهای حاوی چهار مقوله (جذب و جانشین پروری، آمادهسازی محیط حقوقی و...)، شرایط مداخلهگر حاوی پنج مقوله (نبود شاخصهای ارزیابی، خروجی نامناسب دانشکدههای علوم ورزشی و...)، راهبردها حاوی شش مقوله (تعیین صلاحیتهای شغلی برای اساتید، تدوین شاخصهای بهرهوری آموزشی در علوم ورزشی و...) و پیامدها حاوی چهار مقوله (مدیریت زمان، اثربخشی و...) بود. آنچه بهعنوان پدیده اصلی شناسایی شد، عبارت است از ارزشآفرینی از طریق شناسایی و حذف حداکثری اتلافها که در تمام بخشها وجود دارد و باعث افزایش کیفیت و درنتیجه باعث اثربخشی آموزشی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت&؛ zwnj؛ بدنی، علوم ورزشی، آموزش عالی، مدیریت ناب، اتلاف آموزشی، ارزش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,179 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,051,587 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,423,542 |