نقی پور گیوی, بهنام, حیدری نژاد, صدیقه, رسایی راد, عبدالله. (1403). چهارچوب نظری و الزامات پیادهسازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش. , 12(35), 119-140. doi: 10.22089/res.2024.16072.2469
بهنام نقی پور گیوی; صدیقه حیدری نژاد; عبدالله رسایی راد. "چهارچوب نظری و الزامات پیادهسازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش". , 12, 35, 1403, 119-140. doi: 10.22089/res.2024.16072.2469
نقی پور گیوی, بهنام, حیدری نژاد, صدیقه, رسایی راد, عبدالله. (1403). 'چهارچوب نظری و الزامات پیادهسازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش', , 12(35), pp. 119-140. doi: 10.22089/res.2024.16072.2469
نقی پور گیوی, بهنام, حیدری نژاد, صدیقه, رسایی راد, عبدالله. چهارچوب نظری و الزامات پیادهسازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش. , 1403; 12(35): 119-140. doi: 10.22089/res.2024.16072.2469
چهارچوب نظری و الزامات پیادهسازی مفهوم سواد بدنی در مدارس آموزش و پرورش
1استادیار گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران
2استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارائه چهارچوب مفهومی منسجم از سواد بدنی به همراه الزامات پیادهسازی این مفهوم در محیطهای آموزشی بهویژه مدارس آموزش پرورش بود. این پژوهش به لحاظ روششناسی، مبتنی بر رویکردهای کیفی سنتز پژوهی با محوریت مرور سیستماتیک بود. نمونة مطالعه از نوع اسنادی ثانویه با تأکید بر مقالات لاتین 2023- 2018 بود. فرایند غربالگری و تعدیل مطالعات با استفاده از جریان غربالگری و تعدیل مطالعات (PRISMA, 2020) صورت گرفت. روش تجزیه و تحلیل اسناد نیز تحلیل مضمون بود که به صورت دستی انجام شد و طراحی مدل با استفاده از نرمافزار ATLAS.TI صورت گرفت. معیارهای کیفیت شواهد «اعتبار، قابلیت انتقال، قابلاعتماد بودن و تأییدپذیری» در سراسر فرایندهای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها به کار رفت. از طریق تحلیل مضمون استقرایی ادبیات مرتبط، مؤلفههای اساسی سواد بدنی شناسایی شد و به چهار حوزه جسمانی، شناختی، روانی-عاطفی و رفتاری-اجتماعی طبقهبندی شد. در راستای الزامات پیادهسازی سواد بدنی در مدارس نیز چهار الگوی معنایی یعنی مربیان آموزش دیده، تجارب معنادار و سرگرم کننده، محیط انگیزشی و توانمندساز بودن برنامههای سواد بدنی برای دانشآموزان استخراج شد.همچنین میتوان از استراتژیهای آموزشی ت.ا.ر.گ.ت. (TARGET) ازجمله توزیع متنوع کار، تفویض قدرت و تصمیمگیری، روابط مثبت، گروهبندی متنوع، استراتژی ارزیابی سازنده و عنصر زمان، به منظور ایجاد جو انگیزشی برای توسعة سواد بدنی در بین دانشآموزان استفاده کرد.
Keegan, R. J., Barnett, L. M., Dudley, D. A., Telford, R. D., Lubans, D. R., Bryant, A. S., ... & Evans, J. R. (2019). Defining physical literacy for application in Australia: a modified Delphi method. Journal of Teaching in Physical Education, 38(2), 105-118.