شناسایی عوامل مؤثر در طراحی نماد (مسکات) ورزش دانش آموزی ایران | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
دوره 12، شماره 35، خرداد 1403، صفحه 17-40 اصل مقاله (865.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2024.16214.2482 | ||
نویسندگان | ||
غزل قلی پور1؛ مرتضی عظیم زاده2؛ مهدی رسولی* 3؛ زهرا سادات میرزازاده4 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی | ||
2استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی | ||
3استادیار گروه بازاریابی و تجاری سازی ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی | ||
4استادیاردانشکده تربیت بدنی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در طراحی نماد (مسکات) ورزش دانشآموزی ایران بود. در این پژوهش کیفی که با استفاده از تحلیل محتوای کیفی صورت پذیرفت، شرکتکنندگان در مصاحبه، اساتید مدیریت بازاریابی ورزشی، روانشناسی و جامعهشناسی و همچنین کارشناسان حوزه هنر، فرهنگ و بازی و ورزش کودکان و متخصصان حوزه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش بودند. روش نمونهگیری، هدفمند بود و طی اجرای مصاحبههای نیمهساختاریافته دادهها جمعآوری شد. بهمنظور دستیابی به پاسخ سؤالات پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، سه مرحله کدگذاری صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که در اولین مرحله کدگذاری 620 نشان شناسایی شد که با توجه به تکرار نشانها و همچنین قرابت موضوعی به سه مقوله دستهبندی شدند. این سه مقوله شامل ویژگیهای ظاهری، شخصیتی و دموگرافیک نماد بود. ویژگیهای ظاهری در طراحی نماد با هفت مؤلفه رنگ، موجودیت، پوشش، طرح و نماد، ابزار، ویژگیهای بدنی و ویژگیهای ورزشی مشخص شد. ویژگیهای شخصیتی با سه مؤلفه ویژگیهای اخلاقی، رفتاری و روانشناختی و ویژگیهای دموگرافیک با چهار مؤلفه سن، جنس، خانواده و طبقه اجتماعی استخراج شد. بهرهگیری از یافتههای بهدستآمده با توجه به جزئیات ارائهشده برای طراحی نماد ورزش دانشآموزی میتواند به موفقیت این پروهش کمک کند و قابلیت ارتباط برقرار کردن آن را با جامعه مخاطب افزایش دهد و درنتیجه اثرات فرهنگی، اخلاقی و آموزشی مدنظر ساخت نماد را ارتقا بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسکات، ورزش دانش&؛ zwnj؛ آموزی، ورزش ایران، آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 90 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,816,245 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,304,472 |