تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 3,860 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,531,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,009 |
تأثیر جهت دهی توجه خودگفتاری آموزشی بر عملکرد حرکتی سرویس والیبال دختران نوجوان | ||
پژوهش در ورزش زنان | ||
دوره 1، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 93-110 اصل مقاله (882.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/rws.2024.16274.1003 | ||
نویسندگان | ||
شهزاد طهماسبی بروجنی* 1؛ معصومه نصیری2؛ الهه عرب عامری3؛ Nikos Comoutos4 | ||
1گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران | ||
21. گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران | ||
3گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران | ||
4Department of Physical Education & Sport Sciences, University of Thessaly, 42100 Trikala, Greece | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تأثیر جهتدهی توجه خودگفتاری آموزشی بر عملکرد حرکتی سرویس والیبال دختران نوجوان میباشد. روش اجرای این پژوهش نیمه تجربی و طرح آن شامل پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکتکنندههای این تحقیق 60 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان طارم (98/0±5/13 سال) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه اطلاعات فردی و رضایت نامه در اختیار داوطلبان قرار داده شد و سپس با توجه به اطلاعات پرسشنامه (عدم آشنایی با مهارت پایه والیبال سرویس) و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ پیشآزمون سرویس والیبال ایفرد انجام شد. شرکتکنندگان بر اساس نمرات پیشآزمون بهصورت همگن در 3 گروه 20 نفری خودگفتاری بیرونی، خودگفتاری درونی و کنترل قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد که گروه خودگفتاری بیرونی نسبت به گروه خودگفتاری درونی و کنترل، عملکرد بهتری داشتند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که در مراحل پسآزمون و انتقال، در عملکرد سرویس والیبال بهطور معناداری P<0.05 گروه خودگفتاری بیرونی نمرات بالاتری را نسبت به دو گروه دیگر کسب کرد. ولی بین دو گروه خودگفتاری درونی و کنترل در دو زمان پسآزمون و انتقال تفاوت معناداری P>0.05 مشاهده نشد. در یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که خودگفتاری، هم بهتنهایی و هم در تعامل با توجه، میتواند برای بالا بردن سطح مهارت حرکتی مفید واقع شود. همچنین پژوهش حاضر از فرضیه عمل محدود شده و فرضیه پردازش آشکار حمایت کرده و نشان میدهد که تمرکز روی اثرات حرکت در محیط، عملکرد حرکتی را بهبود میبخشد. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |