1کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثر حمایت خودمختاری بر یادگیری تکلیف پرتاب از بالای شانه دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود که طی آن 54 دانشآموز مقطع ابتدایی از یک مدرسه در شهرستان آستانه اشرفیه بهصورت در دسترس انتخاب و از آنان خواسته شد تا بهصورت میدانی، تکلیف پرتاب با دست غیر برتر به سمت هدفی متشکل از چندین دایره روی دیوار را فراگیرند. این کودکان پس از پیشآزمون دریکی از ۳ گروه انتخاب مرتبط با تکلیف (کنترل زمان مشاهده فیلم آموزشی)، انتخاب غیر مرتبط با تکلیف (کنترل رنگ توپ) و گروه همتاشده قرار گرفتند. متعاقباً، شرکتکنندگان در مرحله اکتساب شرکت کردند (پنج بلوک ده کوششی) و یک روز پسازآن در آزمونهای یادداری و انتقال نیز شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه در پیشآزمون، یادداری و انتقال و همچنین از تحلیل واریانس مرکب در مرحله اکتساب استفاده شد. بررسی و تحلیل عملکرد این کودکان نشان داد که گروه دارای حق انتخاب مرتبط با تکلیف (019/0 =p) و گروه دارای حق انتخاب غیر مرتبط با تکلیف (002/0 =p) توانستند در مرحله یادداری اجرای بهتری در مقایسه با گروه همتاشده داشته باشند. بااینوجود، در مرحله انتقال تنها گروه انتخاب مرتبط با تکلیف توانست اجرای بهتری در مقایسه با گروه همتاشده داشته باشد. (017/0 =p). اینگونه به نظر میرسد که حداقل برای کودکان، انتخابهای مرتبط با تکلیف میتواند هر دو اثر مثبت اطلاعات محور و انگیزشمحور را داشته باشد.
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Goossens, L., Soenens, B., Dochy, F., Mouratidis, A., & Beyers, W. (2012). Identifying configurations of perceived teacher autonomy support and structure: Associations with self-regulated learning, motivation and problem behavior. Learning and instruction, 22(6), 431-439.