ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مهارتهای زندگی مربیگری در ورزش | ||
مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
دوره 12، شماره 45، مهر 1402، صفحه 87-106 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2023.13114.2325 | ||
نویسندگان | ||
مهتاب عربی* 1؛ لیلی همراه2 | ||
1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی. تهران. ایران | ||
2کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مهارتهای زندگی را میتوان مجموعهای از تواناییها که زمینۀ سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم میآورند دانست. لذا با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع مهمی چون مهارتهای زندگی در ورزش پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مهارتهای زندگی مربیگری در ورزش به منظور استانداردسازی این ابزار در داخل کشور انجام شد. پژوهش حاضر از جمله پژوهشهای کاربردی و توسعة ابزار محسوب میشود که به لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نظر کنترل متغیرها، غیرآزمایشی بود. بدینمنظور 370 نفر از مربیان ورزشی شهر تهران به صورت تصادفی ساده (دردسترس) انتخاب شده و به تکمیل پرسشنامه پرداختند. بعد از تکنیک ترجمه- باز ترجمه و تأیید روایی صوری پرسشنامه توسط سه متخصص، بررسی اولیۀ پرسشنامه جهت رفع اشکالات جزئی انجام شد. جهت تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، همسانی درونی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ و ثبات آن از ضریب همبستگی با استفاده از آزمون- باز آزمون استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامۀ مهارتهای زندگی مربیگری در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پرسشنامه از شاخصهای برازندگی مطلق، همسانی درونی و ثبات قابل قبولی برخوردار شد که بیانگر روایی و پایایی مطلوبی بود. نتایج نشان داد که معرفهای انتخابشده برای سنجش مؤلفههای مربیگری مهارتهای زندگی در ورزش از روایی لازم برخوردار هستند و به خوبی میتوانند مهارتهای زندگی مربیگری در ورزش را بسنجند | ||
کلیدواژهها | ||
مربیان؛ تحلیل عاملی تأییدی؛ ویژگی های روانسنجی؛ توسعۀ مقیاس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |
تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 341 |
تعداد مقالات | 4,152 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,817,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,305,112 |