علل تنفر و تمرینزدگی دانش آموزان از ورزش
مطالعات روانشناسی ورزشی
دوره 12، شماره 45 ، مهر 1402، صفحه 71-86 اصل مقاله (758.8 K )
نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2023.13736.2345
نویسندگان
رضا امین زاده 1 ؛ سحر پیرجمادی 2 ؛ احمد محمودی* 3 ؛ محسن حلاجی 4
1 استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2 دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران،ایران.
4 استادیار گروه آموزش تربیت بدنی پردیس شهید چمران تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل تنفر و تمرینزدگی دانش آموزان از ورزش انجام شد. هدف پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی بود. بدینمنظور با 21 نفر از صاحبنظران بهصورت قضاوتی هدفمند و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند اشباع نظری حاصل شد. 12 نفر از این افراد (14/57 درصد)، 31 تا 40 سال سن داشتند که بیشترین فراوانی در بین نمونههای پژوهش میباشد. دادهها با استفاده از رویکرد اکتشافی از طریق فرآیند شناسهگذاری و تحلیل آن با استفاده از نرمافزار کیفی مکس کیودیای انجام شد. در پژوهش حاضر تعداد 107 شاخص در قالب 11 مفهوم (عناصر جسمانی، روانی، تربیتی-ادراکی، تجربیات فردی، اطلاعاتی-دانشی، فرا فردی، ضعف حرفهای معلمان، امنیتی- ایمنی، اعتقادات، حمایتی و اقتصادی- علمی) و 4 مقوله (عوامل سطح درون فردی، برون فردی، محیطی- فیزیکی و ساختاری- سازمانی) شناسایی شد. پژوهش حاضر بر توجه به عوامل سطح درون فردی، برون فردی، محیطی- فیزیکی و ساختاری- سازمانی در جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانش آموزان از ورزش تأکید دارد. در این زمینه توجه به عواملی نظیر اجرای رشتههای ورزشی مورد علاقه دانش آموزان در مدارس، جذاب نمودن رشتههای ورزشی موجود در مدارس، افزایش ساعت تربیت بدنی در مدارس، تهیه برنامههایی در رادیو و تلویزیون بهمنظور آشنایی دانش آموزان با فواید ورزش، کاهش حق اجارهی سالنها، شناسایی استعداد ورزشی دانش آموزان توسط اولیا و مربیان، استفاده از معلمان با تجربه و کارآزموده و برگزاری جلسات مشاورهای برای مربیان ورزش و والدین بهمنظور جلوگیری از تنفر و تمرینزدگی دانش آموزان از ورزش پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها
استعداد ورزشی ؛ تجربیات فردی ؛ تنفر از ورزش ؛ دانش آموز ؛ عناصر جسمانی
مراجع
Anshel, M. H. (2011). Sport psychology: From theory to practice . London: Pearson Higher Education.
Babaei Zarch, G., & Salehi, H. (2020). Examining the Motivational Barriers to Youth Sport: A Qualitative Study. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10 (20), 63-79. (In Persian).
Beltran-Carrillo, V. J., Devis-Devis, J., Peiro-Velert, C., & Brown, D. H. (2012). When physical activity participation promotes inactivity: Negative experiences of Spanish adolescents in physical education and sport. Youth & Society , 44 (1), 3-27.
Cox, R. H. (2007). Sport psychology, concepts and applications . Columbus: McGraw-Hill-International.
Eime, R.M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J., & Payne, W. R. (2013). A systematic review of the psychological and social benefits of participation in sport for children and adolescents: Informing development of a conceptual model of health through sport. International Journal of Behavioral Nutrition Physical Activity , 10 (98), 1-21.
Espedalen, L. E., & Seippel, Ø. (2022). Dropout and social inequality: Young people’s reasons for leaving organized sports. Annals of Leisure Research , 1-18. Doi: 1080/11745398.2022.2070512
Fazli, M.R., & Ghare Khanloo, R. (2016). Overtraining syndrome, fatigue and performance. Strategic Studies on Youth and Sports , 15 (34), 1-17. (In Persian).
Gotwals, J. K. (2011). Perfectionism and burnout within intercollegiate sport: A person-oriented approach. The Sport Psychologist, 25 (4), 489-510.
Ha, A. S., Lonsdale, C., Lubans, D. R., & Ng, J. Y. (2020). Increasing students' activity in physical education: results of the self-determined exercise and learning for fitIness trial. Medicine and Science in Sports and Exercise , 52 (3), 696-704.
Harter, S. (1980). A model of intrinsic mastery motivation in children. In Minnesota symposia on child psychology . Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Hartikainen, J., Haapala, E. A., Poikkeus, A. M., Lapinkero, E., Pesola, A. J., Rantalainen, T., ..., & Finni, T. (2021). Comparison of classroom-based sedentary time and physical activity in conventional classrooms and open learning spaces among elementary school students. Frontiers in Sports and Active Living , 3 , 168.
Heydari, H., Badami, R., Baluch, B., & Duffy, L. J. (2014). Dropout reasons in Iranian youth roller skaters. International Journal of Science Culture and Sport , 2 (4), 89-102.
Jafari, A. (2019). The mediating role of efficient and non efficient coping strategies in relationship of positive and negative perfectionism with sport burnout. Sport Psychology, 3 (2), 29-44. (In Persian).
Khodadadeh, E., Fathi Rezaei, Z., & Ghazijahani, A. (2021). Can the reasons of tendency toward exercise predict the Intention to Continue Physical Activities in Adolescent Female Students? Sociology of Sport , 6 (15), 61-78. (In Persian).
Khosravizadeh, E., Shahmansouri, E., Roshanzadeh, J. (2014). Inhibitor factors to girl students’ participation in out-of-school sport activities. Strategic Studies on Youth and Sports , 12 (25), 213-230. (In Persian).
Legault, L., Green-Demers, I., & Pelletier, L. (2006). Why do high school students lack motivation in the classroom? Toward an understanding of academic amotivation and the role of social support. Journal of Educational Psychology , 98 (3), 567.
Mazyari, M., & Kashef, S.M. (2014). The structural model of students’ amotivation in physical education activities. Motor Behavior, 6 (16), 181-200. (In Persian).
Mazyari, M., Kashef, S. M., & Seyyed Ameri, M. H. (2016). Investigating amotivation reasons of high school students to participate in physical education activities and its relationship with social support. Sport Physiology & Management Investiagations , 8 (1), 119-132. (In Persian).
Mostashiri, E., Mostashiri, N., Mostashiri, M., & Bahar, S. (2018). Studying incentive system to attract students and develop they sports activities (case study: students in Semnan Province). Rooyesh , 6 (4), 217-240. (In Persian).
Ntoumanis, N., Pensgaard, A. M., Martin, C., & Pipe, K. (2004). An idiographic analysis of amotivation in compulsory school physical education. Journal of sport and exercise psychology , 26 (2), 197-214.
Saberi, A., Bayati, H., & Shafie dehabadi, J. (2019). Sports burnout in students: the impact of perceived organizational support and the mediating role of psychological capital. Sport Psychology Studies , 28 , 147-164. (In Persian).
Salmela, J., Saneti Monfared, S., Mosayebi, F., & Bush, N. D. (2009). Mental skill profiles and expertise levels of elite Iranian athletes. Journal of Sport Psychology, 39 (2), 361-373.
Shahisadrabadi, F., Khosravi, Z., Banijamali, Sh., & Cheraghmolaee, L. (2019). A phenomenological study on the experience of the anger in individual with obsessive compulsive disorder. Journal of Research in Psychological Health , 12 (4), 28-47. (In Persian).
Shariati, U. B. (2015). Investigating the teaching situation of physical education in girls' schools of the first year of secondary school in South Khorasan province (Unpublished master's thesis). Birjand University. (In Persian).
Shoja, A., & Sadegh Vaziri, F. (2018). Brand hate: Analysis of determinants and outcomes of brand hate. New Marketing Research , 8 (2), 165-180. (In Persian).
Smith, A. L., Gustafsson, H., & Hassmén, P. (2010). Peer motivational climate and burnout perceptions of adolescent athletes. Psychology of Sport and Exercise , 11 (6), 453-460.
Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self‐determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology , 75 (3), 411-433.
Weiss, M. R., &Williams, L. (2004). The why of youth sport involvement: A developmental perspective on motivational processes. In M.
Weiss (Ed.), Developmental sport and exercise psychology: A lifespan perspective (pp. 223-268). Morgantown, WV: Fitness Information Technoloy.
Zarantonello, L., Romani, S., Grappi, S., & Bagozzi, R. (2016). Brand hate. Journal of Product & Brand Management , 25(1), 11-25.
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 206
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222