رابطه عملکرد مهارتهای هماهنگی حرکتی با توانایی همدلی شناختی و عاطفی کودکان | ||
| مطالعات روانشناسی ورزشی | ||
| دوره 12، شماره 45، مهر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (858.41 K) | ||
| نوع مقاله: مطالعه پژوهشی اصیل | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/spsyj.2021.9543.2055 | ||
| نویسندگان | ||
| بنفشه قاهری1؛ شهزاد طهماسبی بروجنی* 2؛ مهدی شهبازی3؛ احمدرضا عرشی4 | ||
| 1گروه یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| 2دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| 3استاد رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4گروه آموزشی بیومکانیک دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عملکرد کودکان در مهارتهای هماهنگی حرکتی با توانایی آنها در همدلی شناختی و عاطفی صورت گرفت. شرکتکنندگان را 45 نفر از دانشآموزان 7 تا 9 ساله مدارس ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند. مهارتهای هماهنگی حرکتی با استفاده از مجموعه آزمون ارزیابی حرکت کودکان، ویرایش دوم و در سه حیطه چالاکی دستها، هدفگیری و دریافت و نیز مهارتهای تعادلی اندازهگیری شدند. همچنین از مقیاس همدلی گریفیت برای ارزیابی توانایی همدلی آزمودنیها استفاده شد. نتایج رگرسیون تکمتغیره و چندگانه نشان داد که چالاکی دستها و تعادل به ترتیب با همدلی عاطفی و شناختی رابطه مستقیم و معنادار دارند و به ترتیب 7 و 11 درصد از واریانس آنها را تبیین مینمایند. به علاوه، بدون کنترل متغیرهای دیگر، بین مهارت چالاکی دستها و نمره کل همدلی رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد. ارزیابی و توجه به مهارتهای هماهنگی حرکتی به ویژه مهارتهای حرکتی ظریف در سنین کودکی برای پیشگیری از بروز اختلال در رشد مهارتهای اجتماعی نظیر همدلی ضروری به نظر میرسند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هماهنگی حرکتی؛ رشد اجتماعی؛ همدلی؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 550 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,157 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,920,360 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,378,746 |