1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران .
2استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی - واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی –تهران،ایران
3استادگروه مدیریت آموزشی،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر،ایران.
4استادیارگروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی –واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگوی فرهنگسازمانی وزارت ورزش و جوانان انجامشد. روش پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر نظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری بخش کیفی، اساتید دانشگاه دارای تجربه و طرح در زمینه مذکور و خبرگان رشته حوزه منابع انسانی و مدیریت ورزشی با تحصیلات دکتری و تجربه مدیریتی بودند. همۀ مدیران زن و مرد (پایه، میانی و ارشد) وزارت ورزش و جوانان در سطح کشور به تعداد 1076 نفر (858 مرد و 218 زن) بخش کمّی جامعۀ آماری را تشکیل دادند. روش نمونهگیری در بخش کیفی آگاهانه هدفمند از نوع گلوله برفی بوده و تعداد 15 نفر خبره انتخاب شدند که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش کمی حجم نمونه بر اساس فرمول تعیین حجم مورگان تعداد 280(223 مرد و 57 زن) انتخاب شدند. پس از کدگذاری باز و محوری ابزار سنجش حاصلشده، در قالب یک فرم تنظیم و برای خبرگان جهت کدگذاری انتخابی ارسال و مورد اعتبار سنجی قرار گرفت و بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته طراحی و میان نمونه آماری بهصورت تصادفی انتخابشده توزیع گردید. سپس دادههای جمعآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد و در پایان برای این الگو 5 بعد، 22 مؤلفه و 142 شاخص احصاء شد. ابعاد شناساییشده در یک ساختار متجانس، سازههای الگوی یک مفهوم تحت عنوان الگوی فرهنگسازمانی وزارت ورزش و جوانان را حمایت میکنند. واژگان کلیدی: فرهنگسازمانی، پویایی، تفکر راهبردی، انسانی، رهبری و مدیریت، محیط
Kharazian, S., Ashraf Ganjouiea, F., & Zareian, A. (2020). A Model to Explain the Impact of Organizational Culture on Social Capital among the Managers and Employees in Ministry of Sports and Youth. Strategic Studies on Youth and Sports, 19(47), 301-322. (in Persian).
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607–610.