تأثیر انتخاب ترتیب نوع تمرین بر یادگیری و سازوکارهای انگیزشی و پردازش اطلاعات در تکلیف هدفگیری | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 5، دوره 15، شماره 52، تیر 1402، صفحه 127-152 اصل مقاله (751.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.13895.2068 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی باباپورلشنلو1؛ جلال دهقانی زاده* 2 | ||
| 1دانشکده علوم ورزشی / دانشگاه ارومیه | ||
| 2عضو هیئت علمی/ دانشکده علوم ورزشی /دانشگاه ارومیه / ارومیه/ ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا با دادن اختیار انتخاب ترتیب ابزار تمرینی با استفاده از رویکرد خودکنترلی در حین تمرینات گلف، باعث افزایش یادگیری و سازوکارهای انگیزشی و پردازش اطلاعات میشود یا خیر. در این تحقیق نیمهتجربی که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری 24 ساعته انجام گرفت، 24 دانشجو مبتدی به صورت در دسترس و تصادفی در دو گروه انتخاب (12 نفر) یا جفت شده (12 نفر) قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون، شرکتکنندگان به انجام آزمون ضربۀ گلف پرداختند. در پی پیشآزمون، گروه انتخاب، ترتیب ابزارهای تمرینی را انتخاب نمودند، در حالی که گروه جفت شده از ابزارها به ترتیب گروه انتخاب استفاده کردند. میزان یادگیری و سازوکارهای انگیزشی و پردازش اطلاعات در مراحل پیشآزمون و اکتساب در روز اول و سپس یک روز بعد با آزمون یادداری تأخیری اندازهگیری شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مکرر نشان داد که خودکنترلی بر مهارت ضربه گلف و سازوکارهای انگیزشی تأثیر معنادار دارد، اما در پردازش اطلاعات و میزان درگیری فراگیران نسبت به تکلیف تأثیر معناداری یافت نشد. با توجه به خودکنترلی یادگیری حرکتی، انتخاب جزئی مانند ترتیب تمرینات به اجراکنندگان در طول تمرین میتواند منجر به افزایش یادگیری ضربه گلف همراه با سازوکارهای انگیزشی در حین اجرای مهارت شود، اما چنین شرایطی در رویکرد خودکنترلی تأثیری بر درگیری و پردازش اطلاعات در آزمونهای نامرتبط با تکلیف ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انتخاب تمرین؛ خودکنترلی؛ سازوکارهای انگیزشی؛ پردازش اطلاعات | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 342 |
| تعداد مقالات | 4,177 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,030,143 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,417,177 |