تاثیر رویکرد آموزش افتراقی و دستورالعمل های توجهی بر یادداری و انتقال شوت فوتسال | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 52، تابستان 1402، صفحه 101-126 اصل مقاله (754.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2024.13089.2038 | ||
| نویسندگان | ||
| سارا افتاده1؛ عباس بهرام2؛ رسول یاعلی* 3؛ فرهاد قدیری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران | ||
| 2عضو هیات علمی-گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استادیار رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
| 4استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: داشتن یک رویکرد آموزشی مناسب که از زیربنای نظری قوی برخوردار باشد برای یادگیری مهارت های ورزشی ضرورری است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر رویکرد آموزش افتراقی و دستورالعمل های توجهی بیرونی و درونی بر یادداری و انتقال شوت فوتسال بود. روش ها: تحقیق حاضر از نوع کاربردی با راهبرد نیمه تجربی، طرح متوالی و نمونهگیری در دسترس بود. تعداد نمونه در تحقیق حاضر 24 نفر بود که بطور تصادفی در 3 گروه تقسیم شدند. ابتدا از همه مشارکت کنندگان با استفاده از آزمون شوت فوتسال پیش آزمون گرفته شد. سپس، افراد به طور تصادفی هر گروه مطابق با دستورالعملهای مربوطه تمرینات خود را به مدت 12 هفته، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 20 دقیقه انجام دادند. بعد از 12 هفته، آزمون یادداری فوری بلافاصله بعد از اتمام تمرینات و یادداری تاخیری و انتقال با فاصله یک هفته بعد از اتمام تمرین با استفاده از آزمون مهارت شوت گرفته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آنوای یک راهه در نرم افزار SPSS نسخه 23 و با سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: بین روشهای آموزش افتراقی با دستورالعمل توجه بیرونی، افتراقی با دستورالعمل توجه درونی و افتراقی بدون دستورالعمل توجه بر یادگیری حرکتی و انتقال در مهارت شوت فوتسال تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه گیری: این مطالعه اثربخشی رویکرد یادگیری افتراقی با دستورالعمل توجه بیرونی بر یادداری و انتقال مهارت شوت فوتسال را نشان می دهد. به منظور طراحی بهتر و موثرتر تمرینات برای یادگیری مهارت حرکتی میتوان از نتایج تحقیق استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش آشوب رویکرد یادگیری افتراقی؛ دستور العملهای توجهی بیرونی و درونی؛ یادگیری حرکتی؛ انتقال؛ فوتسال | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 470 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,295,705 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,544,657 |