1گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه ازاد اسلامی، گرگان، ایران
2دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگو توسعه روانشناسی ورزشی در ورزش حرفهای ایران طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبه و پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که عوامل علی بر پدیده اصلی تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش همچنین مشخص نمود که پدیده اصلی بر راهبردها و همچنین شرایط زمینهای بر راهبردها تأثیر معناداری دارد. نتایج پژوهش حاضر همچنین مشخص نمود که راهبردها بر پیامدها تأثیر معناداری دارد. نتایج مربوط به شاخصهای برازش پژوهش نشان داد که الگو پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد؛ بنابراین در مسیر توسعه روانشناسی ورزشی در ورزش حرفهای ایران نیاز است تا راهبردهای شناسایی شده به صورت مناسبی اجرایی گردد.
Farahani, M., & Khani Poor, H. (2017). The role of psychology in linking the disciplines of the humanities to the development of interdisciplinary institutes. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 4(32), 193-173. (In Persian).