طالب زاده, عادل, فراهانی, ابوالفضل, صفانیا, علیمحمد, امیرتاش, علی محمد. (1403). طراحی الگوی مدیریت استعداد ورزشی در مدارس. , 12(34), 53-68. doi: 10.22089/res.2023.13111.2284
عادل طالب زاده; ابوالفضل فراهانی; علیمحمد صفانیا; علی محمد امیرتاش. "طراحی الگوی مدیریت استعداد ورزشی در مدارس". , 12, 34, 1403, 53-68. doi: 10.22089/res.2023.13111.2284
طالب زاده, عادل, فراهانی, ابوالفضل, صفانیا, علیمحمد, امیرتاش, علی محمد. (1403). 'طراحی الگوی مدیریت استعداد ورزشی در مدارس', , 12(34), pp. 53-68. doi: 10.22089/res.2023.13111.2284
طالب زاده, عادل, فراهانی, ابوالفضل, صفانیا, علیمحمد, امیرتاش, علی محمد. طراحی الگوی مدیریت استعداد ورزشی در مدارس. , 1403; 12(34): 53-68. doi: 10.22089/res.2023.13111.2284
1دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران،ایران.
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران
3استاد گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4استاد تمام مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده
شناسایی، جذب، انتخاب، حفظ و ارتقاء استعدادهای ورزش در مدارس میتواند به پویایی و موفقیت ورزش در مدارس و افراد مستعد کمک کند، مشروط به اینکه چارچوب مشخصی برای مدیریت آن درنظر گرفته شده باشد. از اینرو هدف مطالعه حاضر طراحی مدل مدیریت استعداد ورزشی در مدارس است. این تحقیق از نوع کیفی است و در آن از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. مشارکتکنندگان در تحقیق صاحبنظران، اساتید دانشگاه و معلمان تربیتبدنی بودند که بهصورت هدفمند با 15 نفر از آنها تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در این تحقیق جهت ارزیابی کیفیت و اعتبار نتایج از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. سرانجام جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. یافتهها نشان داد توسعه و حمایت از استعدادهای ورزشی دانش آموزان در مدارس تحت تأثیر شرایط علی (ظرفیت سازمانی، موضوعات مالی، مدیریتی، فرایند استعدادیابی)، شرایط زمینهای (کارکرد معلم، رفتار دانشآموزان، رفتار والدین، انگیزانندهها) و شرایط مداخلهگر (سختافزار، کیفیت خدمات آموزشی) قرار دارد. راهبردها شامل؛ هدایت استعداد، مدیریت کارآمد، هدفگزینی مناسب، فراهمسازی تجهیزات و امکانات، توسعه سرمایه اطلاعاتی و توانمندسازی میباشند. پرورش و استعدادیابی، بهرهوری فرایند استعدادیابی و ارتقاء فرایند استعدادیابی پیامدهای مدل خواهند بود. با توجه به این یافته میتوان نتیجهگیری کرد که مدیریت استعداد ورزش مدارس به شرایط مختلفی وابسته است و در مواجهه با این شرایط لازم است راهبردهای شناسایی شده در این تحقیق جهت کسب پیامدهای مطلوب اجراء شود.