تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 292 |
تعداد مقالات | 3,683 |
تعداد مشاهده مقاله | 6,373,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,231,706 |
تدوین الگوی ارتباط سنجی بین سبک وکیفیت زندگی باسواد بدنی دانش آموزان تحت تاثیر نقش میانجیگری فضای مجازی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2023.15080.2391 | ||
نویسندگان | ||
احمد کمانگر1؛ محبوبه غیور نجف آبادی* 2؛ فضالله باقرزاده3؛ داوود حومینیان3؛ یدالله آزادی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار،گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تدوین مدل ارتباط سنجی بین سبک وکیفیت زندگی باسواد بدنی دانش آموزان تحت تاثیر نقش میانجیگری فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرای تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان 8 تا 12 ساله منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران میباشد که به روش جدول مورگان تعداد 206 نفر به روش خوشهای - تصادفی بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته فضای مجازی، پرسشنامه سبک زندگی کودک محقق ساخته، پرسشنامه کیفیت زندگی کودک و مقیاس ارزیابی سواد بدنی کانادایی بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش الگوی معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد بین سواد بدنی با سبک زندگی، کیفیت زندگی و فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، فضای مجازی بر ارتباط بین کیفیت زندگی و سبک زندگی با سواد بدنی تاثیر میانجی مثبتی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود در جهت بهبود و ارتقا سواد بدنی در دانش آموزان، فضای مجازی مورد استفاده آنان را بر اساس شاخص های سبک زندگی و کیفیت زندگی سالم و فعال طراحی و دسترسی به این صفحات برای دانش آموزان تسهیل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مدل؛ سواد؛ کیفیت؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 |