تدوین الگوی ارتباط سنجی بین سبک وکیفیت زندگی باسواد بدنی دانش آموزان تحت تاثیر نقش میانجیگری فضای مجازی | ||
| پژوهش در ورزش تربیتی | ||
| دوره 11، شماره 33، زمستان 1402، صفحه 153-172 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2023.15080.2391 | ||
| نویسندگان | ||
| احمد کمانگر1؛ محبوبه غیور نجف آبادی* 2؛ فضالله باقرزاده3؛ داوود حومینیان3؛ یدالله آزادی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 2استادیار،گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیارگروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 4دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش تدوین مدل ارتباط سنجی بین سبک وکیفیت زندگی باسواد بدنی دانش آموزان تحت تاثیر نقش میانجیگری فضای مجازی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرای تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان 8 تا 12 ساله منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران میباشد که به روش جدول مورگان تعداد 206 نفر به روش خوشهای - تصادفی بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته فضای مجازی، پرسشنامه سبک زندگی کودک محقق ساخته، پرسشنامه کیفیت زندگی کودک و مقیاس ارزیابی سواد بدنی کانادایی بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از روش الگوی معادلات ساختاری از نرم افزار PLS استفاده شد. یافتهها نشان داد بین سواد بدنی با سبک زندگی، کیفیت زندگی و فضای مجازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها، فضای مجازی بر ارتباط بین کیفیت زندگی و سبک زندگی با سواد بدنی تاثیر میانجی مثبتی دارد. بنابراین پیشنهاد می شود در جهت بهبود و ارتقا سواد بدنی در دانش آموزان، فضای مجازی مورد استفاده آنان را بر اساس شاخص های سبک زندگی و کیفیت زندگی سالم و فعال طراحی و دسترسی به این صفحات برای دانش آموزان تسهیل شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: مدل؛ سواد؛ کیفیت؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 347 |
| تعداد مقالات | 4,220 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,296,880 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,545,222 |