فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی. (1394). رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران. , 7(28), 151-166.
محمدباقر فرقانی اوزرودی; علی یعقوبی. "رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران". , 7, 28, 1394, 151-166.
فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی. (1394). 'رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران', , 7(28), pp. 151-166.
فرقانی اوزرودی, محمدباقر, یعقوبی, علی. رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران. , 1394; 7(28): 151-166.
رابطه بین سبک رهبری و شرایط احراز مسئولیت در مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران
شرایط احراز مسئولیت تدوینشده در آموزش و پرورش می تواند به بهبود مهارت رهبری مدیران تربیتبدنی کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی سبکهای رهبری مدیران گروه های تربیتبدنی و تعیین رابطة آن با شرایط احراز مسئولیت بود. از بین 76 مدیر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 53 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامۀ سبک رهبری و پرسشنامۀ ارزیابی معیارهای کلی مدیریت که روایی محتوایی آن توسط 7 متخصص مدیریت ورزشی تأیید گردید استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمون تی برای گروه های وابسته و مستقل و همچنین، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدیران بهطور معناداری توجه بیشتری به سبک رهبری وظیفه گرایی دارند. هیچ رابطة معناداری بین شرایط احراز مسئولیت فعلی و سبکهای رهبری مدیران مشاهده نشد. همچنین، سوابق علمی مدیران با سبک رهبری وظیفه گرایی و میزان شرکت در دوره های آموزشی و سوابق مربیگری با سبک رهبری انسان گرایی رابطة معناداری داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که امتیاز وظایف، نقش ها و مهارت ها و درمجموع، معیارهای کلی مدیریت با سبک های رهبری مدیران رابطة قوی و مثبتی دارد. در این پژوهش بین گزارش معیارهای کلی مدیریت مدیران و کارکنان تفاوت معناداری مشاهده شد.
ابطحی، حسین. (1377). بهرهوری. چاپ دوم. موسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. تهران، نشر موسسۀ کار و تأمین اجتماعی.
ارشاد، طیبه. (1377). توصیف سبکهای مدیریتی و برخی از ویژگیهای فردی و شخصیتی مسئولین تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش تهران و شهرستان ری و اسلامشهر. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم.
اسدی، حسن. (1380). رابطۀ فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران سازمان تربیتبدنی جمهوری اسلامی ایران. نشریۀ حرکت. (7): 50ـ39.
اصلانخانی، محمد. (1375). توصیف سبکهای رهبری و جو سازمانی و ارتباط آن با میزان رضایت شغلی از دیدگاه اساتید ورزشی دانشگاههای منتخب کشور. رسالۀ دکتری. تهران: دانشکدۀ تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
بخششی، مهدی؛ جلالی فراهانی، مجید؛ پورحسن، ساجد. (1391). رابطۀ کارآمدی مربیگری و انسجام گروهی در تیمهای والیبال لیگ برتر ایران. فصلنامۀ مطالعۀ مدیریت ورزشی.4 (16) : 188ـ175.
بهاری، صالح. (1386). رابطۀ سبک رهبری و بهرهوری مدیران ادارات کل تربیتبدنی استان آذربایجان شرقی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
جاسبی، عبدا.... (1371). اصول مبانی مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ اول.
خوشبختی، جعفر؛ کشتیدار، محمد؛ زندهبودی، مهدی. (1391). ارتباط بین رهبری خدمتگزار و تعهد سازمانی کارکنان هیأتهای ورزشی استان بوشهر. فصلنامۀ مطالعۀ مدیریت ورزشی. 4(16) : 130ـ113.
شهلاییباقری، جواد. (1383). ارتباط سبکهای رهبری مربیان کشتی جهان با میزان موفقیت آنان. رسالۀ دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
مشرف جوادی، بتول؛ مظفری، امیر احمد. طالبی، ناهید. (1383). عوامل مؤثر بر بهرهوری سازمان تربیتبدنی از دیدگاه مدیران و کارشناسان و ارائۀ الگو. نشریۀ علوم حرکتی و ورزشی. 1(3): 100ـ89.
معرفتی، اکبر. (1383). رابطۀ فرهنگ سازمانی و سبک رهبری مدیران دانشکدۀ گروههای آموزشی تربیتبدنی با میزان بهرهوری اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی. رسالۀ دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
مهاجران، بهناز. (1373). بررسی سبک رهبری و اثربخشی رفتار مدیران متوسطۀ شهر ارومیه. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
Byrne G J, Bradley F. (2007). Culture's influence on leadership efficiency: How personal and national cultures affect leadership style. Journal of Business Research. 60: 168–175.
Eagly A H, Carli L L. (2003). The female leadership advantage: An evaluation of the evidence. The Leadership Quarterly. 14: 807–834.
17. Jung D I, Chow C, Wu A. (2003). The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: Hypotheses and some preliminary findings. The Leadership Quarterly. 14: 525–544.
Holmberg I, Kerblom S A. (2006). Modeling leadership-implicit leadership theories in Sweden. Scand. J. Mgmt. 22: 307–329.
Kellner P, Jula N. (2001). Yes, we still need meritocracy. Academic Research Library. 25(14): 664.
20. Lougheadd T, Hardy J. (2005). An examination of coach and peer leader behaviors in sport. Psychology of Sport and Exercise. 6: 303-312.
21. McColl J R, Anderson R D. (2002). Impact of leadership style and emotions on subordinate performance. The Leadership Quarterly. 13: 545–559.
Metzcus M. (1969). The leadership behavior description questionnaire, San Diago: University Associates, 1969, pp7-12.
Northouse P. (2005). Leadership: Theory and practice. 2nd ed. thousand ask, GA, publishing.
Pfeiffer JW, Jones JE. (1973). The annual handbook for group facilitators. San Diego, CA: Pfeiffer & Company.
Schroder R S. (1989). Management and organization. 3nd ed. Ohio: South Weston publishing co.
Uzique E, Ouki M. (1994). Management style and demo graphic characteristics of chief academic officers. Emmanuel Okey Uzoigwe. University of Toledo.