پیامدهای یادگیری روشهای آموزش هیبرید در بافت تربیتبدنی: یک مرور نظام مند | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 3، دوره 17، شماره 59، اردیبهشت 1404، صفحه 37-82 اصل مقاله (946.39 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.14275.2077 | ||
| نویسندگان | ||
| مهراب مهران منش1؛ سیّد محمّد کاظم واعظ موسوی* 2؛ محمد علی اصلانخانی3 | ||
| 1گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران | ||
| 3استاد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی مرور نظاممند حاضر، ترکیب کیفی یافتههای مطالعاتی درخصوص تأثیر روشهای آموزش هیبرید بر پیامدهای جسمی-حرکتی، عاطفی، شناختی و اجتماعی یادگیری در بافت تربیتبدنی آموزشگاهی بود. مطالعه حاضر براساس خطمشیهای نسخه 2020 بیانیه پریزما طراحی شد. جستجو با استفاده از 26 عبارت از پایگاههای اطلاعات علمی فارسی (سه مورد) و انگلیسی (10 مورد) بین سالهای 2000 تا 2022 میلادی انجام شد. پس از بررسی عناوین، چکیدهها، رکوردهای تکراری، متنکامل مقالات و معیارهای ورود و خروج، 35 مطالعه واجد شرایط انتخاب شد. درمجموع، 4/71 درصد مطالعات مربوط به هفت سال اخیر بودند و 2600 نفر در آنها شرکت داشتند (48 درصد پسر). بیشتر مطالعات در اسپانیا (7/45 درصد) و پرتغال (9/22 درصد) اجرا شد و تنها سه مطالعه (6/8 درصد) مربوط به ایران بود. اکثر مطالعات روی آموزش 17 محتوای آموزشی ورزشی در زمینه تربیتبدنی مقطع متوسطه متمرکز بودند (3/74 درصد). درمجموع، 14 روش آموزش هیبرید شناسایی شد که در آنها مدلهای آموزش ورزش (8/85 درصد)، آموزش بازی برای فهمیدن (20 درصد)، آموزش مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی (9/2 درصد) و تربیتبدنی رسمی (9/2 درصد) به عنوان مدل پایه بودند. پیامدهای عاطفی (3/54 درصد)، اجتماعی (9/42 درصد)، جسمی-حرکتی (40 درصد) و شناختی (7/25 درصد)، بهترتیب بیشترین حیطههای بررسیشده بودند. بهجز تعداد اندکی شواهد ناهمخوان، روشهای آموزش هیبرید در ایجاد پیامدهای مثبت یادگیری بر روشهای غیرهیبرید برتری داشتند. در انتها، درباره ملاحظات روششناسی و مسیرهای مطالعاتی آتی درخصوص روشهای آموزش تربیتبدنی در مدارس بحث شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت بدنی؛ روش آموزش؛ روش آموزش غیرخطی؛ روش آموزش هیبرید؛ آموزشی مبتنی بر مدل | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,844,896 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,331,512 |