تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,735,699 |
پیامدهای یادگیری روشهای آموزش هیبرید در بافت تربیت بدنی: یک مرور نظاممند | ||
رفتار حرکتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.14275.2077 | ||
نویسندگان | ||
مهراب مهران منش1؛ سیّد محمّد کاظم واعظ موسوی* 2؛ محمد علی اصلانخانی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران | ||
3استاد گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی مرور نظاممند حاضر ترکیب کیفی یافتههای مطالعاتی درخصوص تأثیر روشهای آموزش هیبرید بر پیامدهای جسمی-حرکتی، عاطفی، شناختی و اجتماعی یادگیری در بافت تربیت بدنی آموزشگاهی بود. مطالعه حاضر براساس خط مشیءهای نسخه 2020 بیانیه پریزما طراحی گردید. جستجو با استفاده از 26 عبارت از پایگاه-های اطلاعات علمی فارسی (سه مورد) و انگلیسی (10 مورد) بین سالهای 2000 تا 2022 میلادی انجام شد. پس از بررسی عناوین، چکیدهها، رکوردهای تکراری، متنکامل مقالات و معیارهای ورود و خروج، 35 مطالعه واجد شرایط انتخاب گردید. در مجموع، 71.4 درصد مطالعات مربوط به هفت سال اخیر بودند و 2600 نفر در آنها شرکت داشتند (48 درصد پسر). بیشتر مطالعات در اسپانیا (45.7 درصد) و پرتغال (22.9 درصد) اجرا شده و تنها سه مطالعه (8.6 درصد) مربوط به ایران بود. اکثر مطالعات روی آموزش 17 محتوای آموزشی ورزشی در زمینه تربیت بدنی مقطع متوسطه متمرکز بودند (74.3 درصد). در مجموع، 14 روش آموزش هیبرید شناسایی شد که در آنها، مدلهای آموزش ورزش (85.8 درصد)، آموزش بازی برای فهمیدن (20 درصد)، آموزش مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی (2.9 درصد) و تربیت بدنی رسمی (2.9 درصد) به عنوان مدل پایه بودند. پیامدهای عاطفی (54.3 درصد)، اجتماعی (42.9 درصد)، جسمی- حرکتی (40 درصد) و شناختی (25.7 درصد)، به ترتیب، بیشترین حیطههای مورد بررسی بودند. بجز تعداد اندکی شواهد ناهمخوان، روشهای آموزش هیبرید در ایجاد پیامدهای مثبت یادگیری به روشهای غیرهیبرید برتری داشتند. در انتها، ملاحظات روششناسی و مسیرهای مطالعاتی آتی درخصوص روشهای آموزش تربیت بدنی در مدارس مورد بحث قرار میگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت بدنی؛ روش آموزش؛ روش آموزش غیرخطی؛ روش آموزش هیبرید؛ آموزشی مبتنی بر مدل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 |