تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 307 |
تعداد مقالات | 3,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,608,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,736,273 |
تدوین الگوی توانمندسازی فناوری اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی | ||
پژوهش در ورزش تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 34، فروردین 1403، صفحه 69-88 اصل مقاله (432.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/res.2023.13852.2321 | ||
نویسندگان | ||
سارا چمن1؛ شهاب بهرامی2؛ حمید قاسمی* 3؛ نازنین راسخ4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی توانمندسازی فناوری اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی طراحی گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها آمیخته بود. ابزار مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه از طریق قابلیت باورپذیری (اعتبار)، انتقالپذیری و تأیید پذیری و پایایی آن از طریق مطالعه حسابرسی فرآیند و توافق درون موضوعی دو کدگذار به تأیید رسید. پایایی و روایی پرسشنامه نیز از طریق روایی سازه با نرم افزار پیالاس به تأیید رسید. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی، شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی است که در زمینه توانمندسازی پژوهشهایی انجام داده بودند. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کمی شامل اعضای هیئتعلمی مدیریت ورزشی دانشگاههای دولتی و آزاد بودند. تعداد اساتید رسمی (استخدام رسمی و تماموقت) مدیریت ورزشی در دانشگاههای دولتی و آزاد کشور، به ترتیب 118 نفر و 211 نفر میباشند که از این تعداد با توجه به جدول مورگان، به صورت تصادفی، به ترتیب 92 استاد دانشگاه دولتی و 136 استاد دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحلیل دادههای بخش کیفی در پژوهش حاضر، تحلیل مضمون بود. همچنین در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که تعداد 25 مقوله پس از انجام مصاحبههای پژوهش و کدگذاری باز استخراج گردید. پژوهش حاضر نشان داد که زیرساختها، نگرش، سازمانی، فردی، انگیزشی، سواد دیجیتالی و آموزش ازجمله عوامل مؤثر در راستای توانمندسازی فناوری اعضای هیئتعلمی رشته مدیریت ورزشی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ منابع انسانی؛ اساتید دانشگاه؛ سواد دیجیتالی | ||
مراجع | ||
Abdolhlahi, B., & Heydari, S. (2009). Factors related to university faculty empowerment: A case study of Tehran Teacher Training University. Iranian Higher Education Association Quarterly, 2 (1), 135-111. (Persian). 2. Aldighrir, W. M. (2019). The Analysis of Self Leadership Strategies and Its Relationship with Psychological Empowerment Faculty Members at Emerging Saudi University. Al-idarah: jurnal kependidikan Islam, 9(1), 109-121. 3. Al-Omari, Z., Alomari, K., & Aljawarneh, N. (2020). The role of empowerment in improving internal process, customer satisfaction, learning and growth. Management Science Letters, 10(4), 841-848. 4. Arvanitis, S., Loukis, E. N., & Diamantopoulou, V. 2016. “Are ICT, workplace organization, and human capital relevant for innovation? A comparative Swiss/Greek study”. International Journal of the Economics of Business, 23(3), 319-349. 5. Akhmedov, B. (2022). A new approach to teaching information technologies in education. Central Asian journal of education and computer sciences (CAJECS), 1(2), 73-78. 6. Azizifar, A., Naghipour, S., Mohamadian, F., Veisani, Y., Cheraghi, F., & Aibod, S. (2020). Investigating the Relationship between Iranian EFL Teachers’ Empowerment and their Self-Efficacy as a Consequence for their Educational Improvement. Journal of Education and Health Promotion, 9(1),75-85 7. ÇELİK, O. T., & ATİK, S. (2020). Preparing Teachers to Change: The Effect of Psychological Empowerment on Being Ready for Individual Change. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(1). 8. Chión, S. J., Charles, V., & Morales, J. (2019). “The impact of organisational culture, organisational structure and technological infrastructure on process improvement through knowledge sharing”. Business Process Management Journal. 26(6), 1443-1472. 9. Dehghanan, H., Rajabpour, I. (2015). "Explaining the role of information technology in employee empowerment through organizational culture". Journal of Cultural Management, Ninth Year, 9(28), 126-139. (Persian). 10. Galve. C. & Castel, A. 2010, “The Relationship between Human Resources and Information and Communication”, Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Resarch. 11. Ghasemi, H., Farahani, A., Hadavi, S., Tatari, M. (2016). The Effect of Information and Communication Technology on the Organizational Attitude of the Academic Staff of Employees and Visitors of Payame Noor University, Applied Research in Sports Management, 4 (16), 74-65. (Persian). 12. Gholikhani, E., Hejazi, S., Hossini, S., & Rezai, A. (2011). Confirmatory factor analysis of the necessary components to enhance the ability of faculty members of Iranian agricultural colleges, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 60, 58-37. (Persian). 13. Gong, Y., Wu, Y., Huang, P., Yan, X., & Luo, Z. (2020). Psychological empowerment and work engagement as mediating roles between trait emotional intelligence and job satisfaction. Frontiers in Psychology, 11, 232-251. 14. Heim, G. R, & Peng, D. X. 2010. “The impact of information technology use on plant structure, practices, and performance: An exploratory study”. Journal of Operations Management, 28, 144-162. 15. Henriksen, D., Creely, E., Henderson, M., & Mishra, P. (2021). Creativity and technology in teaching and learning: a literature review of the uneasy space of implementation. Educational Technology Research and Development, 1-18. 16. Jiang, Y., Li, P., Wang, J., & Li, H. (2019). Relationships between kindergarten teachers’ empowerment, job satisfaction, and organizational climate: a Chinese model. Journal of Research in Childhood Education, 33(2), 257-270. 17. Kiral, B. (2020). The Relationship between the Empowerment of Teachers by School Administrators and Organizational Commitments of Teachers. International Online Journal of Education and Teaching, 7(1), 248-265. 18. Legesse, S., Alemu, T., Tassew, M., Shiferaw, B., Amare, S., Tadesse, Z., & Maru, M. (2020). Evaluation of in-service training program of laboratory professionals in Amhara Public Health Institute Dessie Branch, northeast Ethiopia: A concurrent mixed-method study. PloS one, 15(12), e0243141. 19. NaderiBoni, N., Moradyani, L., Bagheri, G., & Ebrahimi, S. (2020). The effect of managers coaching qualifications on participatory management of Nahavand schools. Journal of School Administration, 8(1), 24-46. (Persian). 88(6P+f 04&.5/1,6 $ 7+8961403: 12:'234 20. Safrankova J. M., & sikvr, M. (2018). Responsibilities and competencies in personnel management at Czech schools. Oeconomia Copernicana, 9 (3), 529–543. 21. ŞANLI, Ö. (2019). Analyzing effect of teacher's personal empowerment perceptions to their passion for working by various factors. Educational Research and Reviews, 14(12), 419-433. 22. San-Martín, S., Jiménez, N., Rodríguez-Torrico, P., & Piñeiro-Ibarra, I. (2020). The determinants of teachers’ continuance commitment to e-learning in higher education. Education and Information Technologies, 25(4), 3205-3225. 23. Sharid Zadeh, M., & Abdollah Zadeh, G. (2015). Analysis of scientific effects of study opportunities from the perspective of agricultural faculty members, Science and Technology Policy, 4 (4), 48-37. (In Persian). 24. Sharid Zadeh, M., & Abdollah Zadeh, G. (2015). Requirements for training courses for professional development of faculty members: A case study. Higher Education Letter, 33 (5), 62-39. (In Persian). 25. Wang, F., Yae, L. J., & Zheng, P. Z. (2021). Relationship between empowerment of university staff through in-service training and its effects on educational quality. International Research Journal of Management Sciences. 3 (1), 27-32, 26. Westercamp, N., Staedke, S. G., Maiteki-Sebuguzi, C., Ndyabakira, A., Okiring, J. M., Kigozi, S. P., ... & Rowe, A. K. (2021). Effectiveness of in-service training plus the collaborative improvement strategy on the quality of routine malaria surveillance data: results of a pilot study in Kayunga District, Uganda. Malaria journal, 20(1), 1-12. 27. Xia, X., & Radio, Z. (2020). Empowerment: The Teacher Training Model in Primary and Secondary Schools—a Case Study of Singapore. Open Access Library Journal, 7(05), 1-19 28. Zhang, S., Bowers, A. J., & Mao, Y. (2020). Authentic leadership and teachers’ voice behaviour: The mediating role of psychological empowerment and moderating role of interpersonal trust. Educational Management Administration & Leadership. 49(5), 768-785. 29. Matluba, M. (2022). The Role of Effective Use of Information Technologies in Teaching Natural Sciences. International Journal of Culture and Modernity, 14, 82-85. 30. Li, S., & Luo, Y. (2022). Design of Teaching Quality Analysis and Management System for PE Courses Based on Data-Mining Algorithm. Computational Intelligence and Neuroscience, 8(2), 120-139. 31. Phuong, T. T., Cole, S. C., & Zarestky, J. (2017). A systematic literature review of faculty development for teacher educators. Higher Education Research & Development, 37(2), 373-389. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |