بررسی رویکردهای خودکنترل در یادگیری و انگیزش ورزشی؛ با تأکید بر نقش هدفگزینی | ||
| رفتار حرکتی | ||
| مقاله 1، دوره 17، شماره 59، اردیبهشت 1404، صفحه 17-34 اصل مقاله (583.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22089/mbj.2023.14266.2076 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید شکری؛ محمدتقی اقدسی* ؛ بهزاد بهزادنیا | ||
| گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، بررسی رویکردهای خودکنترل در انگیزش و یادگیری با تمرکز بر هدفگزینی در ورزش بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمهتجربی با هدف کاربردی بود که به صورت میدانی انجام شد. پسران شهرستان هشترود جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند که پنجاه نفر با دامنه سنی 18 تا 28 سال که به شکل سازمانیافته در تمرینات فوتبال شرکت نداشتند، به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابتدا پیشآزمون از شرکتکنندگان گرفته شد و سپس در یک طرح نیمهتجربی و به صورت سیستماتیک در یکی از پنج گروه هدفگزینی عملکرد خودکنترل، نتیجه خودکنترل، عملکرد مربیکنترل، نتیجه مربیکنترل و گروه کنترل شرکت کردند. دادها در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که در آزمون اکتساب عملکرد و انگیزش گروهها بهبود یافتند، اما تفاوت معناداری بین آنها وجود نداشت. نتایج تحلیل واریانس یکسویه نشان داد که در هر دو مراحل یادداری و انتقال بین گروهها تفاوت وجود داشت. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروههای مداخله هدفگزینی عملکرد و نتیجه خودکنترل و همچنین عملکرد و نتیجه مربیکنترل نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتر و نمرات انگیزش بیشتری داشتند و تفاوتشان معنادار بود. هدفگزینی فارغ از نوع آن از طریق افزایش تلاش، انگیزه و هدایت افراد، اثر تسهیلکنندهای بر انگیزش و بهتبع آن، عملکرد دارد. همچنین درباره ملزومات کاربردی پژوهش حاضر برای استفاده مربیان و روانشناسان ورزشی بحث شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش؛ تئوری انتخاب؛ خودکنترل؛ مربی کنترل؛ هدف گزینی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 240 |
||
| تعداد نشریات | 8 |
| تعداد شمارهها | 341 |
| تعداد مقالات | 4,155 |
| تعداد مشاهده مقاله | 8,844,903 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,331,517 |